Autoleasing vauhdittaa ympäristöystävällisiä valintoja – jo 75 prosenttia Nordean leasingsopimuksista on hybridi- tai sähköautoja

Lehdistötiedote | 26-03-2021 09:00

Autoleasing kiinnostaa kuluttajia yhä enenevissä määrin. Autoleasing on palvelu, jossa kiinteä kuukausihinta sisältää lähes kaikki autoilun kulut. Leasingista kiinnostuneet harkitsevat todennäköisemmin myös ympäristöystävällisemmän automallin hankintaa kuin omistusautoa harkitsevat. Suurin osa (75 %) Nordean yksityisleasingsopimuksista on nykyään ladattavia hybridi- tai sähköautoja.

Vuonna 2020 autojen yksityisleasingsopimusten määrä kokonaisuutena kasvoi Suomessa 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Lisäksi yli kolmannes uusista yksityisleasingsopimuksista oli ladattavia hybridejä ja sähköautoja, kun vuonna 2020 kaikista myydyistä uusista autoista näiden osuus oli noin 18 prosenttia. (lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom)

Sama suunta on nähtävissä Nordeassa. Nordea lanseerasi Autoleasing-palvelunsa maaliskuussa 2020 ja palvelu on kasvattanut suosiotaan tasaisesti.

Autoiluun ja liikkumiseen erikoistuneen asiantuntijayrityksen, Value Clinicin tutkimuksen mukaan jo 39 prosenttia uuden auton hankkijoista on kiinnostunut leasingvaihtoehdosta, kun vuonna 2017 vasta 17 prosenttia harkitsi yksityisleasingia auton hankintaan.

”Auton yksityisleasing tuo mielenrauhaa auton hankintaa tai vaihtamista harkitseville. Autoilun kokonaiskustannuksia voi olla vaikea hahmottaa, mutta autoleasingissa ennalta määrättyyn kuukausierään kuuluvat lähes kaikki autoilun kulut eikä yllätyksiä tule samalla tavalla kuin oman auton kohdalla”, toteaa Nordea Autorahoituksen johtaja Kristian Ajanto

Yllättäviä kustannuksia omistusautolle saattavat aiheuttaa muun muassa huollot, korjaukset ja auton arvon aleneminen. Value Clinicin tutkimuksen mukaan vain puolet vastanneista ottavat huomioon auton mahdolliset korjauskulut ja alle puolet huomioi auton arvon alenemisen, kun lasketaan autoilun kokonaiskustannuksia vuosi- ja kuukausitasolla.

Yksityisleasing tukee päästöjen vähenemistä autoalalla

Puolet Value Clinicin kyselyyn vastanneista ilmoitti, että leasing-mahdollisuus laskee kynnystä hankkia vaihtoehtoista käyttövoimaa, kuten sähköauton tai hybridimallin muodossa.

”Vaikuttaisi siltä, että yksityisleasing on tukenut ympäristöystävällisten autojen myyntiä ja hiilidioksidipäästöjen alenemista autoalalla. Arvioin, että sama positiivinen suunta jatkuu tänä vuonna”, Ajanto pohtii.

Nordea on laajentanut autoleasingpalvelunsa valikoimaa ja nykyään asiakkailla on mahdollisuus valita yhä uudempia ja ympäristöystävällisempiä malleja käyttöönsä. Hybridimallit ja sähköautot houkuttelevat yksityisleasing-asiakkaita yhä enemmän myös Nordean tilastojen mukaan. Nykyään ladattavien hybridi- ja sähköautojen osuus yksityisleasingsopimuksista on 75 prosenttia kaikista sopimuksista.

”Uuden, vähäpäästöisemmän auton ostaminen voi olla monelle vielä kallis hankinta kerralla toteutettavaksi, mutta autoleasing mahdollistaa tämän yhä useammalle suomalaiselle”, Ajanto muistuttaa.

Uusia malleja tulee valikoimaan tasaisesti lisää.

”Autoja on suuria ja pieniä, niin bensiinikäyttöisiä, hybridejä kuin sähköautojakin. Ja mitä uudempi auto, sitä pienemmät yleensä sen kulutus ja CO2-päästöt”, Ajanto kertoo.

Kun suomalaisten uusien autojen keskimääräiset päästöt vuonna 2019 olivat 139,2 g/km ja vuonna 2020 122,6 g/km (lähde: Liikenne- ja viestintävirasto Traficom), uusien Nordean autoleasingsopimuksien keskimääräiset päästöt olivat vain 63 g/km vuonna 2020.

Lisätietoja:

Kristian Ajanto, p. 050 376 5034