Fem tips til sikker adfærd på de sociale medier

A Contemplative young woman holding a phone
03-06-19 10:43 | Bæredygtighed

Tænker du nogensinde over, hvilke oplysninger du deler på nettet? Du deler nemlig ikke kun oplysninger med dine venner, men muligvis også med deres venner og måske endda med nogen, du slet ikke kender. Er du kritisk, når du accepterer venneanmodninger, eller siger du ja til stort set alle, der henvender sig til dig?

Det er blevet nemt for os at dele vores liv med omverdenen. Det kræver kun ganske få klik! De sociale medier har ændret måden, vi kommunikerer med vores venner og samarbejdspartnere på. Vi kan nu dele begivenheder og billeder fra vores liv med mange modtagere på ganske få sekunder.

Med mange hundrede millioner brugere på nettet er det desværre ikke kun familie og venner, der kigger med. Personer med en skummel dagsorden er også interesseret i dine personoplysninger.

Kort sagt – når du deler oplysninger om dig selv og dit liv, giver du potentielle kriminelle mulighed for at indsamle yderst nyttige oplysninger om dig. Derfor er noget af det vigtigste, du kan gøre for at beskytte dig selv, at lade være med at dele alt for mange oplysninger.

Husk, at oplysninger, du måske synes er fuldstændig harmløse og uskyldige, kan være små brikker i et samlet billede af dig, som kriminelle stykker sammen, inden de begår svindel.

Fem tips til sikker adfærd på de sociale medier:

Vær forsigtig og kritisk, når du accepterer anmodninger. Ved du med sikkerhed, om anmoderens profil er ægte og ikke falsk?

Administrer dine privatindstillinger. Tjek, at du kun deler oplysninger med personer i dit eget netværk. Tjek også løbende indstillingerne, hvis der sker ændringer.

Udlevér aldrig personoplysninger. Vær mistænkelig, hvis nogen beder dig om dine personoplysninger online. Del aldrig dit personnummer eller andre oplysninger, der kan bruges til at identificere dig.

Skift dine adgangskoder regelmæssigt. Vælg en kombination af bogstaver, tal og symboler. Sørg for at skifte dine adgangskoder regelmæssigt for de enkelte konti.

Luk gamle konti, du ikke længere bruger. Løb ikke nogen risiko ved at have personoplysninger på en gammel konto. Luk de konti, du ikke bruger, og slet så mange personoplysninger som muligt.

Sociale medier skal være sjove, så lad ikke de kriminelle ødelægge det for dig. Pas på dig selv på nettet!

Read more news

Viser 5 ud af 695 resultater

Nordea girl

Stronger Sustainable Selection offering with launch of balanced funds

Responsible business Our work

Nordea has now an even stronger sustainable savings offering to the customers. Our new balanced funds launched in November are the first of their kind at Nor...

Udsigt til Black Friday-rekord trods klimabekymring

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Fire ud af ti danskere vil i år tage del i Black Friday.

Nordea støtter banksektorens principper for bekæmpelse af hvidvask

Nordea

Den danske banksektor har i dag lanceret seks adfærdsprincipper, der skal styrke sektorens samlede kamp mod hvidvask og anden finansiel kriminalitet.

Ann Lehmann Erichsen

Har du talt med din teenager om digital svindel?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Det er ikke længere nok at tale med børn og unge om lommepenge, lån og ÅOP

Viser 5 ud af 695 resultater