Nordea og DNB lægges sammen i Baltikum

Pressemeddelelse | 25-08-2016 06:45

Nordea og DNB har indgået aftale om at sammenlægge aktiviteterne i Estland, Letland og Litauen og derved skabe en ny førende bank i Baltikum med stærke nordiske rødder.

- Med sin viden om det baltiske marked og tætte samarbejde med kunderne kombineret med udviklingen af digitale løsninger har Nordea over årene opbygget en solid og succesrig bank i de baltiske lande og indtager nu er stærk position som nummer tre i Baltikum. Nu er det tid til at tage næste skridt og skabe banken for fremtiden. Ved at gå sammen får vi den størrelse, stærkere geografiske tilstedeværelse og bredere produktudbud, der skal til, for at vi kan blive hovedbank for kunderne i de baltiske lande, siger Inga Skisaker, leder af Banking Baltic Countries i Nordea.

Nordeas og DNB’s aktiviteter i Baltikum passer godt sammen. Nordea har opbygget en stærk position inden for storkundesegmentet, mens DNB har en solid position inden for segmentet små og mellemstore virksomheder. Også på privatkundesiden vil banken stå stærkere og være mere konkurrencedygtig. Samtidig vil den nye bank med de sammenlagte aktiviteter få en endnu større geografisk tilstedeværelse i regionen med Nordeas solide position i Estland, DNB’s stærke position i Litauen og begge bankers fremtrædende position i Letland. Nordea og DNB har henholdsvis 1.300 og 1.800 medarbejdere i Baltikum samt aktiver[1]  for henholdsvis EUR 8 mia. og EUR 5 mia.

- Med over 70 filialer i Baltikum har DNB skabt en dynamisk og kundeorienteret forretning. Størrelse er en vigtig faktor i banksektoren i dag, da større banker kan anvende ressourcerne mere effektivt. Den nye bank vil være bedre rustet til at møde den stigende konkurrence i regionen og udnytte sin størrelse til at blive hovedbank for flere virksomheder, kunder og partnere i de baltiske lande,” siger Mats Wermelin, leder af Baltic Division i DNB.

Nordea og DNB får lige stor stemmeret i den sammenlagte bank, men ejerandelene vil være forskellige og afspejle den relative egenkapitalværdi af deres respektive bidrag til den nye bank ved transaktionens gennemførelse. Transaktionen er betinget af myndighedernes godkendelse og ventes gennemført i 2. kvartal 2017. Begge banker fortsætter deres aktiviteter uafhængigt af hinanden, indtil alle de nødvendige godkendelser er på plads.

[1] Baseret på udlån

I forbindelse med meddelelsen inviterer vi til pressemøde. Inga Skisaker, leder af Banking Baltic Countries i Nordea, og Mats Wermelin, leder af Baltic Division i DNB, deltager i pressemødet.

Tid: Torsdag 25. august kl. 11.30 CET (12.30 EET). Af sikkerhedshensyn skal der forevises gyldig legitimation. Tilmeld dig pressemødet via e-mail til Signe Lonerte, signe.lonerte [at] nordea.com (signe[dot]lonerte[at]nordea[dot]com), +371 2911 6146.

Sted: The Radisson Blu Hotel Latvija, Elizabetes 55, Riga, Letland.
Pressemødet foregår på engelsk.

Yderligere information:

Nordea:
Søren Hansen Reumert, leder af Communications Danmark, 33 33 20 20, soren.hansen.reumert [at] nordea.com (soren[dot]hansen[dot]reumert[at]nordea[dot]com)

DNB:
Thomas Midteide, Group Executive Vice President, Corporate Communications, DNB, +47 962 32 017, thomas.midteide [at] dnb.no (thomas[dot]midteide[at]dnb[dot]no)

Om Nordea

Nordea er blandt de ti største universalbanker i Europa målt på markedsværdi. Vi har ca. 11 mio. kunder, 30.000 medarbejdere og er til stede med filialer på omkring 600 lokaliteter. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Vi har bred ekspertise i et stort udbud af produkter, serviceydelser og løsninger inden for bank, kapitalforvaltning og forsikring. I Nordea skaber vi tillidsfulde relationer gennem et stærkt engagement i både kunder og samfund.

Om DNB

Målt på markedsværdi er DNB Norges største finanskoncern og en af de største i Norden. Med et komplet udbud af finansielle produkter og services tilbyder koncernen bl.a. lån, opsparingsprodukter, rådgivning, forsikringer og pensionsprodukter til privat- og erhvervskunder. DNB er en større aktør inden for en række brancher, og for disse områder har koncernen også enten en nordisk eller en international strategi. DNB er en af verdens førende shippingbanker og har en stærk position inden for energi og fiskeri.