Nordea indgår partnerskab for at understøtte integration i Norden

Pressemeddelelse | 26-09-2018 16:30

Nordea indgår partnerskab med Ashoka – verdens største netværk for sociale iværksættere – for at fremme social forandring.

I dag lanceres programmet Hello Nordics. Her understøtter vi innovative sociale iværksættere med kreative og virkningsfulde løsninger til at tackle integration i Norden. Fokus er på social og økonomisk inklusion af udsatte grupper i samfundet.

”Vores kunder, medarbejdere og lokalsamfundet kræver, at nordiske virksomheder går forrest for at fremme ændringer, der bidrager til samfundet, og at de udnytter deres størrelse til et fælles bedste. Som den største bank i Norden ønsker vi at bidrage aktivt til bedre trivsel i samfundet som helhed”, siger Nordeas koncernchef Casper von Koskull.

Ti sociale iværksættere er udvalgt – to fra henholdsvis Danmark, Finland, Norge og Sverige samt to internationale – med forskellig tilgang til at understøtte integration og inklusion. Over de næste seks måneder deltager de i et accelerator-program. Målet er at øge deres aktiviteter markant primært i et eller flere nordiske lande uden for deres eget land.

Som hovedpartner støtter Nordea iværksætterne med vores medarbejderes ekspertise efter behov. Desuden bidrager Nordea til modulerne i programmet og er vært for det afsluttende arrangement.

”Hello Nordics er det første program af sin art i Norden”, siger Erik Feldt, leder af Community Engagement i Nordea. ”Med vores deltagelse vil vi engagere både kunder og medarbejdere, og dette er en unik mulighed for at påvirke samfundet positivt.”

Målet med accelerator-programmet er at finde nye løsninger, der tackler problemernes underliggende årsager ved at involvere politikere, lovgivere, lokalsamfund og målgrupper. Ashokas fellows tæller bl.a. Wikipedias grundlægger Jimmy Wales og vinderen af Nobels fredspris Kailash Satyarthi, der har skabt en global bevægelse mod børnearbejde.

”Ashokas ambition er at skabe positive ændringer i samfundet. Med partnerskabet kombinerer vi Nordeas viden, netværk og eksperter med Ashokas erfaring, netværk af sociale iværksættere og innovative tilgang. På den måde kan vi sammen understøtte gennemprøvede og virkningsfulde løsninger i hele Norden,” siger Emma Lindgren, leder af Ashoka i Sverige og en del af Ashokas nordiske team.

Acando, Oliver Wyman og Vinge er også partnere i Hello Nordics-programmet, der kører frem til februar 2019. Klik på linket for at læse mere om de udvalgte iværksættere og Hello Nordics:

Yderligere information:
Erik Feldt, leder af Community Engagement, +46 733 57 71 10