UBS Europe SE gennemfører købet af Nordeas private banking-aktiviteter i Luxembourg

Pressemeddelelse | 15-10-2018 08:00

UBS og Nordea offentliggjorde i dag, at UBS’ køb af en del af Nordeas private banking-aktiviteter i Luxembourg nu er gennemført.

Som meddelt i januar 2018 dækker transaktionen købet af en del af Nordea Banks aktiviteter og integrationen af aktiviteterne i UBS’ platform, så kunderne får adgang til UBS’ globale produktudbud og lokale ekspertise.

Beslutningen er resultatet af en grundig strategisk gennemgang af aktiviteterne i Nordea Private Banking International. Den strategiske gennemgang er sket som led i transformationen af Nordea, der har til formål at styrke risikostyringen, fokusere på kerneaktiviteterne og skabe en endnu bedre bank for kunderne. Dette førte til beslutningen om at koncentrere Nordeas private banking-aktiviteter i de nordiske lande. Med overtagelsen øger UBS sin tilstedeværelse i Europa og styrker sin position yderligere som en førende kapitalforvalter for nordiske kunder i Europa.

Christine Novakovic, leder af Wealth Management EMEA, siger: ”I dag har vi gennemført dette vigtige køb, der gør det muligt for os at styrke vores forretningsenhed i Luxembourg og vores position som den førende kapitalforvalter i Europa. Med vores erfarne kolleger fra Nordea kan vi udnytte vores potentiale fuldt ud og levere de bedst mulige løsninger til kunder og samarbejdspartnere.”

Snorre Storset, leder af Asset & Wealth Management i Nordea, siger: ”Vi ønsker at tilbyde vores kunder den bedste og mest relevante service, og vi øger i øjeblikket vores fokus på private banking-aktiviteter i de nordiske lande. Vi er sikre på, at vi med UBS har fundet en partner, der vil levere høj kvalitet og professionel rådgivning i tråd med vores internationale private banking-kunders behov og krav.”

Om UBS
UBS tilbyder finansiel rådgivning og løsninger til velhavende kunder, institutionelle kunder og erhvervskunder globalt samt privatkunder i Schweiz. Strategien er centreret omkring UBS’ førende globale formueforvaltningsaktiviteter og universalbanken i Schweiz, suppleret af kapitalforvaltning og investment banking. UBS fokuserer på aktiviteter, der har en stærk konkurrencemæssig position på de valgte markeder, er kapitaleffektive og har gode udsigter til langsigtet strukturel vækst eller lønsomhed.

UBS er til stede i alle de finansielle centre verden over. Banken har kontorer i 52 lande. Omkring 34 pct. af medarbejderne arbejder i Nord- og Sydamerika, mens 34 pct. er i Schweiz, og 18 pct. i resten af Europa, Mellemøsten og Afrika. Endelig er 14 pct. placeret i Asien og Stillehavsområdet. UBS Group AG beskæftiger ca. 61.000 medarbejdere over hele verden. Selskabets aktier er noteret på SIX Swiss Exchange og på New York Stock Exchange (NYSE).

Yderligere information:

Nordea