Ændringer i Nordea Bank Abp’s koncernledelse

Selskabsmeddelelse | 10-09-2019 11:00

Nordea Bank Abp – Intern viden – Ændring ledelse/revision

Vicekoncernchef og Group Chief Operating Officer Torsten Hagen Jørgensen og Chief People Officer Karen Tobiasen stopper i Nordea og udtræder af koncernledelsen.

Efter en vellykket flytning til den europæiske bankunion og en væsentlig indsats inden for risiko og compliance er Nordea gået ind i en ny fase med øget vægt på kundefokus, større effektivitet og udvikling inden for det regulatoriske område.

Som led i denne nye fase forenkler Nordea governance-strukturen og den øverste ledelsesstruktur og afskaffer den kombinerede rolle som vicekoncernchef og Group COO. Den endelige governance-struktur og øverste ledelsesstruktur for COO-aktiviteterne bliver nu vurderet og offentliggøres senere sammen med de tilhørende udnævnelser.

Med den nye fase og afskaffelsen af den kombinerede rolle som vicekoncernchef og Group COO er det aftalt, at vicekoncernchef og Group Chief Operating Officer Torsten Hagen Jørgensen stopper i Nordea. Han udtræder af koncernledelsen med øjeblikkelig virkning, men vil stå til rådighed for at sikre en ordentlig overdragelse af sine ansvarsområder. Strukturen og udnævnelser på COO-området offentliggøres senere.

Torsten Hagen Jørgensen har i mange år spillet en vigtig rolle i at lede transformationen af Nordea som vicekoncernchef og Group COO. Torsten Hagen Jørgensen har haft mange roller i Nordea gennem en lang karriere, og han har med succes stået i spidsen for mange ansvarsområder i koncernen.

Som led i den nye fase er det også aftalt, at Chief People Officer Karen Tobiasen stopper i Nordea. Hun udtræder af koncernledelsen med øjeblikkelig virkning. Rekrutteringen af en ny Chief People Officer starter med det samme. Også Karen Tobiasen vil stå til rådighed for at sikre en ordentlig overdragelse af sine ansvarsområder.

Karen Tobiasen har været en drivende kraft i transformationen af Nordeas virksomhedskultur og alle dele af medarbejderdimensionen. Hun har inspireret alle medarbejdere til løbende forbedringer inden for forandring og innovation.

Koncernchef Frank Vang-Jensen og hele bestyrelsen takker både Torsten Hagen Jørgensen og Karen Tobiasen for deres engagement og indsats i Nordea og ønsker begge al mulig succes fremover.

I henhold til gældende regler udnævnes Group Chief Legal Officer Jussi Koskinen til Deputy Managing Director for Nordea Bank Abp for en midlertidig periode.

Yderligere information:
Sara Helweg-Larsen, leder af Group Communication and Branding
sara.helweg-larsen [at] nordea.com

Informationen indeholdt i denne børsmeddelelse er information, som Nordea Bank Abp har pligt til at offentliggøre i henhold til EU’s forordning om markedsmisbrug. Informationen blev offentliggjort af ovenstående kontaktperson 10. september 2019 kl. 11.00 dansk tid.

Vi skaber stærke og tætte relationer gennem vores engagement i vores kunder og samfundet. Når mennesker vil virkeliggøre deres drømme og nå deres mål, er vi der med relevante finansielle løsninger. Vi er en af de største banker i Norden målt på markedsværdi med ca. 10 mio. kunder. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Læs mere om os på nordea.com.