Nordea indleder nyt samarbejde med Danish Business Angels

Sanne Fredenslund
Chef for Private Banking i Danmark Sanne Fredenslund
05-02-21 9:19 | Investering

Godt 100 Nordea-kunder fik forleden en forsmag på, hvad det vil sige at være ”business angel” ved et arrangementet, som Nordea var vært for.

Arrangement markerede samtidig starten på et nyt samarbejde mellem Nordea og Danish Business Angels (DanBAN), der er Danmarks førende netværk med flere end 250 ”business angels”, som investerer deres egne penge i start-ups herhjemme og i udlandet.

”Vi har mange kunder i Private Banking, som selv har startet egen virksomhed. Det er derfor helt naturligt, at de også interesserer sig for start-up miljøet og har en nysgerrighed i forhold til at ville investere i vækstlaget af nye virksomheder, som engang i fremtiden skal holde samfundets hjul i gang,” siger chef for Private Banking i Danmark Sanne Fredenslund om baggrunden for samarbejdet med DanBAN.

Førende start-up-miljø i Europa

Af naturlige årsager blev arrangementet afviklet online og transmitteret live fra Nordeas danske hovedsæde på Amager, mens kunderne fulgte med hjemme fra deres egen skærm. Her kunne de høre direktør i Danish Business Angels, Michael Hansen, fortælle, at Danmark trods landets beskedne størrelse har et blomstrende start-up-miljø, som er et af de førende i Europa.

”Vores medlemmer har evnerne, de har kapitalen, og så vil de gerne give noget tilbage til det danske vækstlag,” forklarer DanBans direktør Michael Hansen om, hvorfor mange beslutter sig for at blive en del af DanBAN.

Match giver vækst

Mikkek-DanBanIfølge Mikkel Rørvig, direktør i Start & Growth i Nordea Business Banking, er det at matche virksomheder, som har behov for kapital til at fx skalere deres virksomhed, med kunder i bl.a. Private Banking, som ønsker at investere i fremtidens virksomheder, en integreret del af bankens arbejde med vækstlaget.

”I Nordea vil vi rigtig gerne skabe en stærk forbindelse mellem de to typer kunder. Overordnet set gør vi det her for at være med til at løfte hele økosystemet og skabe en kanal af kapital og viden til de her start-ups. Derfor er et business angel-netværk en helt central del af vores strategi,” forklarer Mikkel Rørvig, som siden oktober sidste år har stået i spidsen for bankens sats på vækstvirksomhederne.

Read more news

Viser 5 ud af 795 resultater

Aktier i ny rekord

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Der er sat turbo på verdensøkonomien, men centralbankerne nedtoner inflationsfrygten og fastholder en ultra-lempelig pengepolitik.

Andreas Østerheden

Rentestigninger – er det godt eller skidt?

Investering Nordea podcasts

Sidste år var det lave renteniveau med til at fastholde et højt prisniveau på aktier, men nu oplever vi rentestigninger, så hvad sker der nu?

Man renovating a house

Effekten af COVID-19 – Hvilke kunder klarer sig bedst gennem krisen?

Samfundsøkonomi

Dansk erhvervsliv er i udbredt grad ramt af krisen i kølvandet på de gentagne nedlukninger af det danske samfund.

Boligpriserne går amok

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

ationalbanken forudser en svag vækst i dansk økonomi i år, men boligpriserne stiger med knap 10%.

Viser 5 ud af 795 resultater