Ursäkta...

Den här sidan finns tyvärr inte på svenska.

Stanna kvar på sidan | Gå till en relaterad sida på svenska

Kommentar til medieomtale af Nordea Luxembourg og skatteunddragelse

Pressemeddelelse | 04-04-2016 13:20

I nordiske medier er Nordea International Private Banking i Luxembourg blevet portrætteret som leverandør af skattelykonstruktioner til sine kunder. På den baggrund ønsker vi at komme med følgende udtalelse:

Nordea tager kraftigt afstand fra skatteunddragelse. Allerede i slutningen af 2009 tog Nordea International Private Banking i Luxembourg proaktive forholdsregler, der var mere vidtgående end kravene fra myndighederne for at sikre, at de samlede beløb på kundernes konti indberettes til skattemyndighederne.

For at sikre, at aktiviteter i Luxembourg relateret til offshore-konstruktioner er i fuld overensstemmelse med vores politikker, er vi i fuld gang med at gennemgå disse konstruktioner endnu en gang.

- Compliance er bankens absolutte topprioritet. Vi har en klar politik for skatterådgivning og klare etiske standarder: Vi tilskynder eller medvirker ikke til skatteordninger for kunderne, der kan anses som skatteunddragelse. Gennem indberetninger til myndighederne hjælper vi vores kunder med at betale den skat, de skal. Vi er dog rigtig kede af, at vi ikke havde disse procedurer på plads tidligere, siger Casper von Koskull, koncernchef.

Offshore-konstruktioner kan bruges som et juridisk og administrativt redskab for nogle få kunder med en meget kompleks international forretning. I disse tilfælde har Nordea en lang række processer, der sikrer, at kunderne indberetter deres konti til skattemyndighederne. Med virkning fra 1. januar 2016 gælder desuden nye regler, og alle relevante oplysninger indberettes nu automatisk til de relevante myndigheder.

Yderligere information:
Laurits Harmer Lassen, senior pressekonsulent, 29 39 66 76