Beklager...

Denne siden findes ikke på norsk

Bli værende på denne siden | Fortsett til en lignende side på norsk

Nordea styrker risikoorganisationen

Pressemeddelelse | 08-12-2016 15:15

Nordea etablerer en ny enhed med navnet Group Credit Risk Management, der er adskilt fra bankens interne kontrolenhed og Chief Risk Officer-funktion (CRO). Julie Galbo bliver ny Chief Risk Officer og leder af Group Risk Management and Control og indtræder i Nordeas koncernledelse. Ari Kaperi bliver leder af Group Credit Risk Management.

Den nye enhed får ansvaret for bankens kreditrisikostyring, herunder kreditbeslutningsproces og kreditkomitearbejde, kreditanalyse og kreditprocesser. Den nye enhed er defineret som en funktion i den såkaldte første forsvarslinje og er adskilt fra CRO-funktionen, som udgør anden forsvarslinje for overvågning og styring af risici.

Julie Galbo, nuværende leder af Regulatory Change Management, har sagt ja til rollen som Chief Risk Officer og leder af Group Risk Management and Control og indtræder i Nordeas koncernledelse.

- Julie Galbo har omfattende viden om og erfaring med forandringsledelse og ledelse i komplekse processer og udfordringer. Hendes indgående kendskab til regulerings- og risikoområdet er af stor betydning for Nordea, siger koncernchef Casper von Koskull.

Ari Kaperi forlader koncernledelsen og bliver leder af Group Credit Risk Management, et område, der både er af stigende betydning og står over for væsentlige muligheder med at omstille kreditprocesserne til de fremtidige udfordringer inden for risikostyring i et digitaliseret miljø.

- Ari Kaperis store erfaring og ekspertise inden for bankområdet og kreditrisici kan nu blive udnyttet fuldt ud i den nye enhed, som får ansvaret for bankens kreditrisici, kreditanalyse og kreditprocesser. Kreditområdet er under forandring til et nyt digitalt miljø, siger Casper von Koskull.

Ari Kaperi vil referere direkte til koncernchefen og fortsætter i sin rolle som landechef i Finland.

Ændringerne træder i kraft 1. januar 2017.

Pr. 1. januar 2017 består Nordeas koncernledelse af følgende personer og roller: Casper von Koskull, koncernchef, Torsten Hagen Jørgensen, Group COO og vicekoncernchef, Erik Ekman, leder af Commercial & Business Banking, Martin A. Persson, leder af Wholesale Banking, Heikki Ilkka, Group CFO, Julie Galbo, Group CRO, Topi Manner, leder af Personal Banking, Snorre Storset, leder af Wealth Management, Karen Tobiasen, Chief HR Officer, Matthew Elderfield, leder af Group Compliance.

Yderligere information:
Martin Kjærsgaard Nielsen, pressechef, Danmark, 24 98 48 89