Beklager...

Denne siden findes ikke på norsk

Bli værende på denne siden | Fortsett til en lignende side på norsk

Byd robotterne velkommen

Pressemeddelelse | 06-09-2017 09:00

Dansk økonomi vil vokse med 2,2 procent i 2017 og 2 procent i både 2018 og 2019. Det forudser Nordea i den netop offentliggjorte prognose, Economic Outlook.

For første gang i mere end 10 år er dansk økonomi inde i et ægte, økonomisk opsving. Beskæftigelsen stiger, folk bruger flere penge, virksomhederne nyder godt af en stigende verdenshandel, og prisstigningerne på boligmarkedet har bredt sig til alle dele af landet.

”Vi venter, at væksten i år bliver på 2,2 procent, og at dansk økonomi vil kunne fastholde fremgangen i de kommende år. Dog vil stigende renter og mangel på arbejdskraft medføre lidt lavere vækstrater,” siger Nordeas cheføkonom Helge J. Pedersen.

Selvom det tilstræbes at øge udbuddet af arbejdskraft i disse år, byder vi robotterne velkommen! Aldringen i befolkningen lægger i sig selv et nedadgående pres på den potentielle vækstrate, så alene dét er et godt argument for at lukke robotterne ind i hjemmene og på arbejdspladserne. Ellers kan det blive ualmindeligt svært at holde økonomien i topform på den lange bane.

”Vi vurderer, at der skabes omkring 75.000 nye jobs frem mod udgangen af 2019. Dermed vil der være flere i beskæftigelse end nogensinde tidligere i Danmark. Den markante stigning tømmer dog gradvist arbejdsmarkedet for ledige ressourcer, og det betyder, at antallet af virksomheder, der melder om mangel på arbejdskraft, nu er på det højeste niveau i 10 år,” forklarer Helge J. Pedersen.

Lave renter længe endnu

Det er privatforbruget, der er motoren bag opsvinget, og i år er der udsigt til den største fremgang i mere end 10 år. Det er bl.a. et øget bilsalg og en stigende efterspørgsel efter serviceydelser, som trækker forbruget højere. Også fremadrettet vil privatforbruget udvikle sig stærkt i lyset af udviklingen på arbejdsmarkedet, rekordstore formuer i husholdningerne og en ekspansiv økonomisk politik. Men renterne herhjemme vil forholde sig i ro, lyder det fra Helge J. Pedersen:

”Selvom væksten er høj i store dele af verden, venter vi ikke markante stramninger af pengepolitikken foreløbigt. Derfor vil renten også herhjemme forblive rekordlav længe endnu.”

De historisk billige finansieringsmuligheder har øget aktiviteten på boligmarkedet. Stigende priser har spredt sig som ringe i vandet og omfatter nu alle regioner i landet. Vi forventer, at udviklingen vil fortsætte, men at stigende renter mod slutningen af prognoseperioden vil begrænse den opadgående tendens.

Læs Economic Outlook her

Yderligere information: