Beklager...

Denne siden findes ikke på norsk

Bli værende på denne siden | Fortsett til en lignende side på norsk

Nordea bliver medstifter af første blockchain-baserede trade finance-platform

Pressemeddelelse | 05-12-2017 08:30

Nordea er gået ind i we.trade-konsortiet som stiftende partner. I samarbejde med IBM er konsortiet ved at udvikle en platform baseret på distributed ledger-teknologien (DLT), som vil gøre indenlandsk og international handel enklere, sikrere og mere effektiv for virksomheder. Det er den første blockchain-baserede trade finance-platform af sin art og dermed en milepæl i den praktiske anvendelse af DLT i den finansielle sektor.

Med sin deltagelse i we.trade-initiativet bliver Nordea sammen med Banco Santander, Deutsche Bank, HSBC, KBC, Natixis, Rabobank, Société Générale og UniCredit medstifter af konsortiet og udvider dermed den geografiske dækning til de nordiske lande.

We.trade vil bidrage til sikker international handel mellem små og mellemstore virksomheder ved nemt og effektivt at forbinde de forskellige parter, der indgår i en handel, dvs. køber, købers bank, sælger, sælgers bank og transportfirmaet. Platformen vil være tilgængelig 24/7 fra alle tilsluttede enheder. Ville Sointu, leder af DLT & Blockchain i Nordea, siger: - Blandt alle de blockchain-baserede initiativer, der er i gang inden for trade finance, mener vi, at we.trade skiller sig ud på grund af sit fokus og sin realistiske udførelsesstrategi. Vi ser frem til at bidrage med et nordisk perspektiv på fremtidens trade finance.

Nordea planlægger at rulle we.trade-platformen ud til sine kunder i hele Norden og er den første bank i regionen, der tilbyder en kundevendt DLT-baseret handelsløsning. Patrik Zekkar, leder af Trade & Working Capital Management Sales i Nordea, fokuserer på fordelene for kunderne: - Vi er meget glade for at være med i we.trade og ser frem til at tilbyde vores kunder de fordele, løsningen indebærer. Den vil lette trade finance-processerne for små og mellemstore virksomheder ved at gøre det enklere for dem at styre, følge og sikre handler på hjemmemarkedet og med udlandet. For små og mellemstore virksomheder, der bruger we.trade, bliver forløbet fra ordre til betaling både sikrere og hurtigere, da platformen er hurtigere end traditionel udveksling af dokumenter og gør det muligt at følge handlerne. Med den gennemsigtighed, som platformen skaber i hele processen, kan virksomhederne trygt begynde at handle med nye samarbejdspartnere på deres hjemmemarked og i udlandet.

Platformen forventes at blive lanceret i 2. kvartal 2018, men en række testkunder hos de stiftende banker ventes at begynde at bruge platformen tidligere. Selvom ni medlemsbanker står bag initiativet, er we.trade en åben bankplatform, som alle banker kan tilslutte sig for på den måde at skabe standardisering, samarbejde og konsensus bankerne imellem til gavn for handel.

Yderligere information:
Patrik Zekkar, leder af Trade & Working Capital Management Sales, +46 707648664