Beklager...

Denne siden findes ikke på norsk

Bli værende på denne siden | Fortsett til en lignende side på norsk

Nordea Open Banking går live

Pressemeddelelse | 13-12-2017 09:35

Nordeas Open Banking-team har i løbet af efteråret arbejdet sammen med over 1.000 eksterne udviklere, som har testet og givet feedback på de åbne API’er og tilknyttede services. Nordea er nu klar til næste fase, da banken i dag kobler API’erne til produktionssystemet og tager det første store skridt ind i den helt nye verden med Open Banking. Dermed bliver Nordea den første nordiske bank, der tilbyder eksterne pilotbrugere adgang til kundedata.

- Den nye PSD2-lovgivning vil fundamentalt ændre banksektoren. Det er ikke noget forbigående. Bankvirksomhed bliver anderledes fra 2018, hvor bankerne skal give tredjepartsudbydere adgang til at tilbyde services til kontohavere, siger Erik Zingmark, co-head for Transaction Banking i Nordea.

- Vi ser PSD2 som en mulighed og har derfor lagt et stort arbejde i at opbygge Open Banking-platformen. Vi ser mulighed for at tilbyde vores kunder nye services i samarbejde med partnere og for en geografisk rækkevidde ud over vores hjemmemarkeder.

Nordea starter nu en pilotperiode, hvor udvalgte tredjepartsudbydere vil bygge applikationer oven på API’erne og sammen med pilotkunder teste, om Open Banking-løsningen fungerer som forventet i alle henseender. Pilotdataene er foreløbig begrænset til Nordeas finske kunder, men bliver snart udvidet til at omfatte kunderne i de andre nordiske lande.

- Det er vores mål at tilbyde kunderne nye produkter og services i samarbejde med fintech-virksomheder og andre eksterne udviklere hurtigere, end vi selv kunne gøre det. Samtidig skal vi sikre, at kunderne har fuld kontrol over, hvilke data de ønsker at give adgang til, og hvilke produkter de ønsker at bruge, siger Claus Richter, leder af Cash Management Solutions i Nordea.

- Det hårde arbejde har lønnet sig, og vi er stolte over at være den første nordiske bank, der tilbyder pilotbrugere adgang til kundedata.

Tredjepartsudbydernes applikationer fungerer sammen med bankens Account Information Service (AIS) API, hvor de bl.a. kan hente kontooplysninger og initiere betalinger via Payment Initiation Service (PIS) API. Slutbrugerne identificerer sig og giver samtykke til, at tredjepartsudbyderne får adgang til deres konti.

Ved at give udvalgte pilotbrugere adgang til kundedata i dette begrænsede omfang sikrer Nordea et tæt samarbejde med tredjepartsudbyderne og modtager samtidig løbende feedback til forbedring af serviceydelserne. Flere udvalgte tredjepartsudbyder får gradvis adgang i løbet af 2018.

Yderligere information:
Stine Wind, pressechef, Danmark, 70 80 11 62