Sorry...

This page does not exist in your language. You will be taken to a related page.

Stay on this page | Continue

UBS Europe SE overtager Nordeas private banking-aktiviteter i Luxembourg

Pressemeddelelse | 25-01-2018 14:00

UBS og Nordea offentliggjorde i dag en aftale om, at UBS overtager en del af Nordeas private banking-aktiviteter i Luxembourg.

Aftalen omhandler UBS’ overtagelse af dele af Nordea Bank S.A.’s aktiviteter og integrationen af aktiviteterne i UBS’ rådgivningsplatform, så kunderne får adgang til UBS’ globale produktudbud og lokale ekspertise.

Beslutningen er resultatet af en grundig strategisk gennemgang af aktiviteterne i Nordea Private Banking International. Den strategiske gennemgang er sket som led i transformationen af Nordea, der har til formål at styrke risikostyringen, strømline forretningen og skabe en endnu bedre bank for kunderne. Dette har ført til beslutningen om at koncentrere Nordeas private banking-aktiviteter i de nordiske lande.

Med overtagelsen øger UBS sin tilstedeværelse i Europa og styrker sin position yderligere som en førende kapitalforvalter for nordiske kunder i Europa.

René Mottas, chef for UBS Luxembourg, siger: - Med denne transaktion bringer vi vores formueforvaltningsaktiviteter med nordiske kunder i spidsen af feltet i Luxembourg og i Europa. Vi ser frem til at fortsætte Nordeas værdifulde og langvarige kundeforhold i UBS. Vi ser det som et perfekt match og UBS som en attraktiv havn for Nordeas kunder og medarbejdere.

Snorre Storset, leder af Wealth Management i Nordea, siger: - Vi mener, at vi med UBS har fundet en pålidelig partner til vores kunder. En partner, som vil gøre sit for at opfylde den enkelte kundes ønsker og behov med størst mulig kvalitet og professionalisme.

Nordea Asset Management fortsætter sine forretningsaktiviteter i Luxembourg efter UBS’ overtagelse af Nordea Bank S.A.’s private banking-aktiviteter.

- Luxembourg er et finansielt centrum for kapitalforvaltning. Derfor er det naturligt for os at være til stede her, hvor såvel kompetencerne som infrastrukturen er på plads, siger Snorre Storset.

UBS etablerede med virkning fra 1. december 2016 UBS Europe SE (UBS ESE). Hovedsædet blev placeret i Tyskland med filialer i Luxembourg, Italien, Spanien, Østrig, Sverige og Danmark. Med UBS ESE har UBS skabt en sand europæisk bank og en paneuropæisk kapitalforvaltningsenhed. UBS Luxembourg er kompetencecentret for tværnationale forretninger for kunder bosat i EØS og har en aktiv vækststrategi for det nordiske marked.

Selvom aftalen om overtagelse af aktiviteterne er underskrevet, er detaljerne i transaktionen og den p.t. planlagte gennemførelse i 2. halvår 2018 fortsat betinget af de relevante myndigheders godkendelse og en række øvrige betingelser.

Transaktionen vil have en marginal positiv effekt på den egentlige kernekapital i Nordea. Kapital under forvaltning for aktiviteterne udgjorde ultimo 2017 EUR 13 mia.

Yderligere information:

UBS
Media Relations +41 44 234 85 00
mediarelations [at] ubs.com (mediarelations[at]ubs[dot]com)

Nordea
Stine Green Paulsen, pressechef, +45 70 80 11 62