Ursäkta...

Den här sidan finns tyvärr inte på svenska.

Stanna kvar på sidan | Gå till en relaterad sida på svenska

Nordea vil være en CO2-neutral bank i 2050

Pressemeddelelse | 04-02-2021 06:45

Nordea har opdateret sin plan om at integrere bæredygtighed fuldt ud i sin forretningsstrategi med et langsigtet mål om at blive en CO2-neutral bank senest i 2050. Nordea ønsker at gøre en forskel sammen med kunderne og give dem mulighed for at træffe bæredygtige valg, der bidrager til samfundet ved at støtte klimaindsatsen og sociale forbedringer.

Nordeas ambition er at blive en CO2-neutral bank senest i 2050. For at nå dette mål har Nordea fastsat et delmål om at reducere CO2-aftrykket fra vores udlåns- og investeringsporteføljer med 40-50 pct. inden 2030. Nordea vil også reducere sin egen CO2-udledning med mindst 50 pct., og målet er et nettopositivt CO2-aftryk  i 2030. Målene tager udgangspunkt i niveauet fra 2019.

”Vi vil levere på vores mål ved at støtte en bæredygtig udvikling bl.a. i samarbejde med vores kunder og sikre, at vi har en plan for sektorer, hvor klimapåvirkningen er betydelig,” siger koncernchef Frank Vang-Jensen.

Som en førende nordisk universalbank spiller Nordea en væsentlig rolle i at fremme og støtte omstillingen til en klimaneutral økonomi via sine udlåns- og investeringsaktiviteter.

Bæredygtighed er stærkt forankret i Nordeas forretningsstrategi og understøttes af målbare mål, stærk styring og et af de bredeste tilbud til kunderne indenfor bæredygtighed i markedet.

Nordea støtter kunderne i en bæredygtig omstilling

Nordea har forpligtet sig til at tilpasse sin forretningsstrategi, så den er i overensstemmelse med FN's verdensmål for bæredygtig udvikling (SDG) og Paris-klimaaftalen. Nordea vil også arbejde for at hjælpe kunderne med at nå disse mål.

”Vi ønsker at være en aktiv bank, der bidrager til at drive omstillingen til en bæredygtig økonomi. En øget efterspørgsel efter bæredygtighedsrelaterede produkter og services er godt for samfundet og for vores forretning. Vi ønsker at gøre en forskel for det fælles bedste – ikke kun for os selv, men også af hensyn til fremtiden og kommende generationer,” siger Frank Vang-Jensen.

Yderligere information:

Anders Langworth, leder af Group Sustainability, +46 72-2155434
Group Communications, +358 104 168 023 eller press [at] nordea.com (press[at]nordea[dot]com)

Nordea er en førende nordisk universalbank. Vi hjælper vores kunder med at realisere deres drømme og ambitioner – og det har vi gjort i 200 år. Vi ønsker at gøre en reel forskel for vores kunder og de samfund, vi opererer i – ved at være en stærk og personlig finansiel partner. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Læs mere om os på nordea.com.

Bæredygtighed