Nordea lancerer lån med kaution til små og mellemstore virksomheder sammen med Den Europæiske Investeringsfond

Pressemeddelelse | 17-03-2021 08:00

Nordea lancerer en række nye udlån med kaution til små og mellemstore virksomheder i Finland, Sverige og Danmark sammen med Den Europæiske Investeringsfond i regi af en ny europæisk garantifond, the European Guarantee Fund (EGF).

En aftale underskrevet af Nordea og Den Europæiske Investeringsfond (EIF) giver Nordea garantikapacitet for 700 mio. euro i 2021. Garantiordningen gør det muligt for Nordea at tilbyde ny finansiering for 1 mia. euro til kunder på mere favorable vilkår.

”I Nordea Business Banking ønsker vi at bidrage aktivt til initiativer, der understøtter små og mellemstore virksomheder, der er med til at drive den økonomiske genopretning og skabe vækst. Dette er endnu et redskab, vi kan bruge til at støtte vores kunder. Vi er stolte over, at Den Europæiske Investeringsfond har godkendt os til at være med til at implementere dette europæiske initiativ og skabe yderligere finansieringsmuligheder for relevante små og mellemstore virksomheder i Finland, Danmark og Sverige,” siger Nina Arkilahti, leder af Business Banking.

Den nye europæiske garantifond EGF blev for nylig oprettet af Den Europæiske Investeringsbank-koncern (som omfatter EIB og EIF) for at sikre, at små og mellemstore virksomheder med bæredygtige forretningsplaner i EU-medlemslandene får likviditet til at klare sig igennem en svær tid på grund af COVID-19, og at sunde virksomheder får hjælp til at vækste.

”Vi er meget glade for at indgå et samarbejde med Nordea i forhold til denne transaktion i regi af den nye europæiske garantifond,” siger Alain Godard, administrerende direktør for EIF. ”EGF er et paneuropæisk initiativ og en del af EU’s genopretningspakke, som vil gøre det muligt for os at øge vores støtte til små virksomheder markant, både i Norden og i andre EU-medlemslande. Mange virksomheder er blevet hårdt ramt i det seneste år, og vi er taknemmelige for, at vi kan bygge videre på vores samarbejde med Nordea og yde dem den finansiering, der er så stærkt brug for.”

Den nye europæiske garantifond supplerer Nordeas allerede meget stærke udlånskapacitet og udlånstilbud til små og mellemstore virksomheder. ”I de kommende uger vil Nordea begynde at kontakte relevante kunder med sunde forretningsplaner og præsentere dem for denne yderligere mulighed for at forbedre deres likviditet på favorable og trygge vilkår. Vi vil sikre, at vores kunder har adgang til rådgivning og støtte i disse udfordrende tider,” siger Nina Arkilahti.

Nordea er den største erhvervsbank i Norden med omkring 500.000 erhvervskunder og udlån for ca. 85 mia. euro.

Yderligere information:
Javier Lopez Garrido, Senior Communicator, +45 70 80 11 62

Nordea er en førende nordisk universalbank. Vi hjælper vores kunder med at realisere deres drømme og ambitioner – og det har vi gjort i 200 år. Vi ønsker at gøre en reel forskel for vores kunder og de samfund, vi opererer i – ved at være en stærk og personlig finansiel partner. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Læs mere om os på nordea.com.

Virksomhedsvækst