Bæredygtige fonde er blevet et populært valg

Woman gardening
11-12-20 10:10 | Opsparing | Bæredygtighed

Sidste år lancerede Nordea nye fonde inden for Bæredygtigt valg. De har været utroligt populære trods et turbulent år på de finansielle markeder. Da kunderne i stigende grad vælger bæredygtige alternativer, ventes den positive tendens at fortsætte.

Nordeas bæredygtige balancerede fonde har netop passeret en vigtig milepæl: nettotilgangen over de seneste 12 måneder overstiger nu EUR 500 mio.

”Til trods for uro på markederne på grund af COVID-19-pandemien er fondene kun steget, siden de blev lanceret i november 2019,” siger Vesa Ollikainen, leder af Investment Center.

Nemme at forholde sig til

De bæredygtige balancerede fonde er primært rettet mod privatkunder, der ønsker at investere bæredygtigt. Der er tre i alt, som svarer til de forskellige investorprofiler: lav risiko, mellem risiko og høj risiko. Balanceret henviser til balancen mellem aktier og obligationer, som fonden investerer i.

”Kunderne kan nemt forholde sig til fondene. Sammen med deres rådgiver finder de det risikoniveau, der passer dem bedst, og herefter forbliver fordelingen mellem aktier og obligationer den samme, uanset hvordan markedet udvikler sig,” forklarer Vesa Ollikainen.

“Nordea tager sig af resten. Et team af erfarne porteføljeforvaltere i Nordea forvalter fondene med særlig fokus på miljø-, samfunds- og ledelsesmæssige faktorer,” fortsætter han.

Efterspørgslen efter bæredygtige opsparings- og investeringsmuligheder er stigende i de nordiske lande. Antallet af privatkunder, som på rådgivningsmøder om opsparing gav udtryk for, at de ønskede bæredygtige alternativer, steg med 67 pct. fra 3. kvartal 2019 til 3. kvartal 2020.

Vesa Ollikainen siger: “Hvis tendensen fortsætter, kan vi forvente, at de bæredygtige balancerede fonde når nye milepæle i 2021.”

Fondenes historie kort

Nordeas første bæredygtige fonde blev introduceret for mere end ti år siden, og i 2018 kom produkterne indenfor Bæredygtigt valg. Rådgivere på tværs af de nordiske lande blev oplært i de nye produkter, som var tilgængelige for kunder i Personal, Private og Business Banking.

Bare et år senere blev de nye balancerede fonde introduceret. Fondene var de første af deres slags, som kombinerer bæredygtige aktier og obligationer. Resten er historie ...

Endnu en bæredygtig sejr: Brunel-mandatet

Brunel Pension Partnership, en af de største forvaltere af offentlige pensionsordninger i Storbritannien, har udpeget Nordea Asset Management (NAM) til at forvalte et mandat på GBP 325 mio. – NAM’s største globale mandat indenfor klima og miljø.

Nils Bolmstrand, leder af NAM, glæder sig over mandatet. “Vi befinder os på et afgørende stadie i forhold til et globalt svar på klima- og miljøudfordringerne, og vi ser frem til at arbejde sammen med Brunel for en mere bæredygtig verden,” siger han.

Read more news

Viser 5 ud af 795 resultater

Aktier i ny rekord

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Der er sat turbo på verdensøkonomien, men centralbankerne nedtoner inflationsfrygten og fastholder en ultra-lempelig pengepolitik.

Andreas Østerheden

Rentestigninger – er det godt eller skidt?

Investering Nordea podcasts

Sidste år var det lave renteniveau med til at fastholde et højt prisniveau på aktier, men nu oplever vi rentestigninger, så hvad sker der nu?

Man renovating a house

Effekten af COVID-19 – Hvilke kunder klarer sig bedst gennem krisen?

Samfundsøkonomi

Dansk erhvervsliv er i udbredt grad ramt af krisen i kølvandet på de gentagne nedlukninger af det danske samfund.

Boligpriserne går amok

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

ationalbanken forudser en svag vækst i dansk økonomi i år, men boligpriserne stiger med knap 10%.

Viser 5 ud af 795 resultater