Nordea fullfører kjøpet av Gjensidige Bank

Pressemelding | 01-03-2019 09:52

I dag har Nordea fullført oppkjøpet og overtatt alle aksjene i Gjensidige Bank ASA. Parallelt med denne transaksjonen trer også den gjensidige distribusjonsavtalen mellom Nordea og Gjensidige Forsikring i kraft.

Som annonsert i juli 2018 omfatter transaksjonen kjøp av alle aksjer i Gjensidige Bank samt en strategisk samarbeidsavtale med Gjensidige Forsikring om gjensidig distribusjon av forsikrings- og finansprodukter i Norge. Oppkjøpet har blitt godkjent av Konkurransetilsynet og Finanstilsynet.

Inntil videre vil Gjensidige Bank fortsette å drive som en selvstendig bank under nåværende merkenavn. Nordea ønsker kunder og medarbeidere i Gjensidige Bank velkommen.

– Dette oppkjøpet støtter opp om strategien vår om å vokse i det viktige norske markedet. Målet er å tilby kundene våre et bredere utvalg tjenester og innovative bankløsninger. Nordea har en veldig solid posisjon i Norge, og vi gleder oss til å betjene de nye kundene våre, sier John Sætre, leder av Nordeas personmarked i Norge.

Strategisk distribusjonsavtale
Samtidig som Nordea overtar bankvirksomheten, inngås det også en gjensidig samarbeidsavtale med Gjensidige Forsikring.

– Vi har store forventninger til samarbeidet med Nordea. Vi utfyller hverandre godt, og det er stor entusiasme i begge organisasjonene. Avtalen gir oss muligheten til å øke kunderekkevidden gjennom en av de ledende nordiske bankene med digitalisering og innovasjon høyt på agendaen, sier Helge Leiro Baastad, konsernsjef i Gjensidige.

John Sætre gleder seg til å kunne tilby Nordea-kunder forsikring gjennom Gjensidige.

– Som den største banken i Norden er det naturlig for oss å inngå samarbeid med det ledende forsikringsselskapet i Norge. Vi er sikre på at alle kundene våre vil dra fordeler av det større og bedre tilbudet som følger når disse to sterke partnerne slår seg sammen, sier han.

Oppkjøpet vil styrke Nordeas posisjon som nest største bank i Norge og vil tilføre 186 000 kunder med NOK 51,6 milliarder i utlånsvolum (per 31. desember 2018). Gjensidige Bank vil gradvis integreres i Nordea, og Nordea vil ønske cirka 200 medarbeidere fra Gjensidige Bank velkommen.

For mer informasjon:

Synne Ekrem, kommunikasjonssjef, Nordea Norge, +47 997 67 996