Nordea utnevner Ian Smith til Group CFO

Børsmelding | 30-01-2020 12:50

Nordea Bank Abp – Børsmelding – Endring i styre/ledelse/revisjon

Ian Smith, Group CFO for Virgin Money UK PLC, er utnevnt til ny Group CFO og leder av Group Finance i Nordea og blir medlem av konsernledelsen.

Ian Smith (53) har lang erfaring fra finanssektoren i Storbritannia og har hatt lederstillinger som bankrevisor og senere leder i Financial Services M&A i Deloitte. Ian har også vært direktør for Group Finance i Lloyds Banking Group plc og i Halifax Bank of Scotland plc. Han har økonomiutdannelse fra University of Aberdeen.

– Jeg er glad for å kunne ønske Ian velkommen til Nordea. Med ham får vi lederskap, ekspertise og solide resultater. Med hans bakgrunn og erfaring fra finanssektoren der han har hatt fokus på finans, treasury, forretningsplanlegging, kostnadsstyring og fusjoner og oppkjøp, er han en ideell CFO for Nordea. Utnevnelsen støtter opp under Nordeas nye fase og hovedprioriteringene våre – optimalisere driftseffektiviteten, gjennomføre tiltak som øker inntekten, og skape positive kundeopplevelser. Jeg ser frem til å jobbe med ham både i virksomheten og i konsernledelsen, sier Frank Vang-Jensen, konsernsjef i Nordea.

– Nordea er den ledende banken i Norden. Jeg gleder meg til å bli med på arbeidet i Nordeas nye fase og ser frem til å jobbe med konsernledelsen for å styrke de økonomiske resultatene og bidra til å realisere bankens potensial, sier Ian Smith.

Utnevnelsen forutsetter godkjenning fra relevante tilsynsmyndigheter.

Ian vil fortsette i stillingen sin hos Virgin Money UK PLC for å bidra til en ryddig overgang frem til en dato etter annonseringen av Virgin Moneys delårsresultater (planlagt annonsering er 6. mai 2020) som fastsettes senere.

Som tidligere annonsert har nåværende CFO Christopher Rees besluttet å flytte til Storbritannia og vil forlate Nordea og gå ut av konsernledelsen, senest når Ian begynner. Nøyaktig dato for overgangen vil bli annonsert senere.

For mer informasjon:
Sara Helweg-Larsen, leder av Group Communication and Branding, +45 22 14 00 00
sara.helweg-larsen [at] nordea.com

Informasjonen i denne børsmeldingen ble offentliggjort av kontaktpersonen over kl. 13.50 EET torsdag 30. januar 2020.

Vi bygger sterke og nære relasjoner gjennom vårt engasjement for kundene og samfunnet. Vi hjelper kundene våre med å nå mål og virkeliggjøre drømmer gjennom å tilby relevante finansielle løsninger. Vi er den ledende banken i Norden. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Les mer om oss på nordea.com.