3. Spre risikoen
Når vi sparer, ønsker vi selvsagt så høy avkastning som mulig. På den andre siden ønsker vi oss så lav risiko som mulig. Siden det alltid vil være noen svingninger i aksjemarkedet, vil det aldri bli helt risikofritt å være investert i det. Svaret på det er ifølge Bernhardsen å spre risikoen, også kjent som diversifisering.
– Diversifisering handler om å ikke legge alle eggene i én kurv. Når vi diversifiserer, får vi «litt av alt». Sektorer og regioner utvikler seg ulikt. Når noen gjør det dårlig, kan andre gjøre det bra. På denne måten får vi mindre svingninger i porteføljen, uten at vi ofrer avkastning, sier Bernhardsen.
Når man ser på verdistigningen enkelte selskap har hatt, kan det være fristende å tenke at man burde satt alle pengene sine på én hest. Hadde du for eksempel investert alle sparepengene dine i Nvidia-aksjen for fem år siden, ville du hatt en avkastning på godt over 1000 prosent. Man skulle kanskje tro at slike utsikter til avkastning taler mot diversifisering.
– Uten sammenligning for øvrig, så var det selvsagt fint å holde utelukkende IT-aksjer på 1990-tallet. Men det var ikke så fint da IT-boblen sprakk og IT-aksjene plutselig var verdiløse, sier Bernhardsen.
Sjefstrategen deler ikke oppfatningen om at økt risiko nødvendigvis gir økt mulighet for gevinst:
– Det er ingen holdepunkter for at en konsentrert portefølje med få aksjer, som vil svinge mye, gir bedre avkastning enn en bredt diversifisert portefølje, sier Bernhardsen.