Tidenes eiendomshandel for Nordea Liv

Pressemelding | 08-11-2016 08:00

Nordea Liv og Steen & Strøm har inngått avtale med Olav Thon Eiendomsselskap om salg av alle aksjer i eiendomsselskapet Åsane Storsenter i Bergen for 1.928 millioner kroner. Nordea Livs eierandel er 50,1 prosent. – Dette er vår største eiendomshandel noensinne, og vi er svært tilfreds med å kunne overlate ansvaret for kjøpesenteret til en meget profesjonell aktør, sier investeringsdirektør for eiendom i Nordea Liv, Nils Arne Gundersen.

Nordea Liv ble eier av tidligere Åsane Senter i 2002. I 2007 ble dette senteret slått sammen med nabo-senteret Arken, som var eid av Steen & Strøm. Sammen etablerte Nordea Liv og Steen & Strøm Åsane Storsenter med et areal på ca 50.000 kvadratmeter, fordelt med forretninger, kontorer og parkering. Steen & Strøm har hatt det operative ansvaret for driften.

Åsane Storsenter er blant landets største kjøpesentre med en brutto omsetning i 2015 på ca 1,5 milliarder kroner. I bydelen Åsane, som er den største i Bergen med ca 40.000 innbyggere, representerer Åsane Storsenter og omliggende institusjoner det naturlige sentrumsområdet for befolkningen. Også for innbyggerne i kommunene nord for Bergen er Åsane Storsenter et attraktivt mål for innkjøp til husholdningene.

- Vi er stolte over å ha bidratt til den utvikling som har funnet sted i kjøpesenteret siden vi kom inn som eier. For Nordea Liv og for våre pensjonskunder har de løpende leieinntektene bidratt positivt til stabil og god avkastning, opplyser Nils Arne Gundersen.

- Potensialet for ytterligere vekst i Åsane Storsenter er betydelig. Vi er overbevist om at Olav Thon Gruppen med sine ressurser og lange erfaring fra kjøpesenterutvikling i Norge vil ta hånd om driften på en meget god måte, til beste for leietakerne og for alle som vil besøke senteret i årene som kommer.

- Nordea Liv har tro på eiendom som investeringsområde, og har fokus på objekter med sentral beliggenhet i de fire største byene. At vi ved denne anledningen kan realisere verdiene i Åsane Storsenter viser at denne strategien har verdi for våre kunder, sier Nils Arne Gundersen.

Fakta om Nordea Liv
Nordea er Nordens største finanskonsern. Nordea Liv Norge tilbyr livs- og pensjonsforsikringer til bedrifter og private kunder. Forvaltningskapitalen utgjør 103,0 milliarder kroner, hvorav investeringer i eiendom utgjør ca 6,1 milliarder kroner.
Av samlet forvaltningskapital i selskapet inngår 49,6 milliarder kroner i kundeporteføljer for produkter med rentegaranti, 44,3 milliarder kroner i kundeporteføljen for produkter med investeringsvalg og 9,1 milliarder kroner i eiers portefølje.
Nordea Liv har ca 17.000 bedriftskunder og ca 253.000 privatkunder. Selskapet har 245 fast ansatte medarbeidere i Bergen, Oslo, og Trondheim. Produktene selges gjennom Nordeas og Trygs kontorer, samt uavhengige forsikringsmeglere og -rådgivere. Randi Marjamaa (40) har vært adm. direktør siden september 2016.

Kontaktperson:

Investeringsdirektør for eiendom i Nordea Liv, Nils Arne Gundersen           Tlf. 47 91 80 48