Anteeksi...

Sivua ei ole saatavilla suomeksi

Pysy sivulla | Siirry aiheeseen liittyvälle suomenkieliselle sivulle

Renteøkning i år

Pressemelding | 24-04-2018 09:00

Boligmarkedskorreksjonen er over og veksten i norsk økonomi blir sterk. Arbeidsledigheten vil falle videre og lønnsveksten vil ta seg videre opp. Norges Bank kommer med den første renteøkningen allerede i høst.

I 2017 mistet oljenedturen grepet på norsk økonomi. Sysselsettingen skjøt fart og optimismen økte både blant forbrukere og bedrifter. Fallende boligpriser, spesielt i Oslo, skapte imidlertid usikkerhet om konjunkturoppgangen var varig. De siste månedene har det imidlertid kommet tall som klart peker mot at korreksjonen ned i boligprisene er over.

I den nye utgaven av Nordeas makroøkonomiske rapport «Nordea Economic Outlook» som publiseres i dag, venter økonomene i Nordea god vekst i norsk økonomi i årene som kommer. Fornyet vekst i oljeinvesteringene, sterk vekst i fastlandeksporten, bra forbruksvekst og økende investeringer i bedriftene på fastlandet vil mer enn motvirke noe lavere boligbygging.

- Det fyrer på så å si alle plugger i norsk økonomi om dagen. Med risikoen for et kraftig fall i boligprisene ute av bildet ligger det an til at arbeidsledigheten vil falle videre. Et strammere arbeidsmarked vil gi økt inflasjonspress. Derfor tror vi Norges Bank kommer med den første renteøkningen allerede i høst, sier sjeføkonom Kjetil Olsen.

Norge er en liten åpen økonomi som i stor grad påvirkes av det som skjer ute. I et eget spesialtema i rapporten tar økonomene i Nordea for seg hvordan utviklingen i USA gir ringvirkninger. Utviklingen i både renter, inflasjon og konjunkturer her er en rettesnor for hva som er i vente andre steder.

- Amerikansk økonomi er lengst framme i konjunkturoppgangen og den har nå vart såpass lenge at mange spør når neste nedtur kommer. Men oppganger dør ikke av alder. Først skal lønnsveksten, prisveksten og rentene videre opp. Det vil smitte over til Norge, sier sjeføkonom Kjetil Olsen.

Du kan lese hele rapporten her.

For mer informasjon:
Kjetil Olsen, sjeføkonom, 22 48 79 56 (kol [at] nordea.com (kol[at]nordea[dot]com))
Erik Bruce, sjefanalytiker, 22 48 77 89 (erik.bruce [at] nordea.com (erik[dot]bruce[at]nordea[dot]com))
Joachim Bernhardsen, analytiker 22 48 79 13 (joachim.bernhardsen [at] nordea.com (joachim[dot]bernhardsen[at]nordea[dot]com))
Christian Steffensen, kommunikasjonsdirektør, 40882373 (christian.steffensen [at] nordea.no (christian[dot]steffensen[at]nordea[dot]no))