Beklager...

Siden findes desværre ikke på dansk

Bliv på siden | Fortsæt til en relateret side på dansk

Nordea med i partnerskap for å støtte opp om integrering i Norden

Pressemelding | 26-09-2018 16:30

Nordea inngår partnerskap med Ashoka, verdens største nettverk for sosiale entreprenører, for å få til en samfunnsendring.

I dag lanseres programmet Hello Nordics, der vi skal delta for å støtte innovative sosiale entreprenører med kreative og effektive løsninger for å håndtere integrering i Norden, med fokus på sosial og økonomisk inkludering av marginaliserte samfunnsgrupper.

- Kunder, medarbeidere og lokalsamfunn ber innstendig nordiske selskaper om å gå foran med atferd som bidrar til samfunnet og bruke størrelsen sin til beste for fellesskapet. Som den største banken i regionen ønsker vi å bidra aktivt til beste for samfunnet, sier Nordeas konsernsjef Casper von Koskull.

Det er valgt ut ti sosiale entreprenører, to fra henholdsvis Danmark, Finland, Norge og Sverige og to fra andre land, som har forskjellig tilnærming til hvordan integrering og inkludering kan oppnås. I løpet av det neste halvåret skal de delta i en akselerator der målet er å utvide virksomheten, i første rekke til ett eller flere andre nordiske land.

Som hovedpartner skal Nordea bruke sin ekspertise til å støtte entreprenørene der det er behov for det, være med på å tilrettelegge modulene i programmet og være vertskap for avslutningsarrangementet.

- Hello Nordics er det første programmet i sitt slag i Norden, sier Erik Feldt, leder av Community Engagement i Nordea. - Gjennom partnerskapet gir vi både kunder og medarbeidere en unik mulighet til å bidra positivt til samfunnet.

Hensikten med akseleratoren er å komme frem til løsninger som endrer systemene og finner den egentlige årsaken til et problem. Det gjøres ved å involvere beslutningstakere, lovgivende myndigheter, lokalsamfunn og målgrupper. Wikipedia-grunnleggeren Jimmy Wales og fredsprisvinner Kailash Satyarthi, som har skapt en global bevegelse mot barnearbeid, er eksempler på Ashoka-medlemmer med systemendrende løsninger.

- Ashokas ambisjon er å oppnå positiv systemendring i samfunnet. Med dette partnerskapet kombinerer vi Nordeas kompetanse, nettverk og eksperter med Ashokas erfaring, nettverk av sosiale entreprenører og innovative tilnærming for å støtte opp om spredning av dokumenterte og effektive innovative løsninger til hele Norden, sier Emma Lindgren, leder av Ashoka i Sverige og medlem av Ashokas nordiske team.

Acando, Oliver Wyman og Vinge er også partnere i Hello Nordics-programmet som vil pågå til februar 2019.

I lenken under kan du lese mer om de utvalgte entreprenørene og Hello Nordics.

For mer informasjon:
Erik Feldt, leder av Community Engagement, +46 733-57 71 10