Anteeksi...

Sivua ei ole saatavilla suomeksi

Pysy sivulla | Siirry aiheeseen liittyvälle suomenkieliselle sivulle

Julie Galbo forlater Nordea

Børsmelding | 08-05-2019 10:00

Nordea Bank Abp – Børsmelding – Endring i styre/ledelse/revisjon

Julie Galbo, leder av Group Business Risk Management og medlem av konsernledelsen, forlater Nordea i slutten av mai 2019 og trer umiddelbart ut av rollen sin i konsernledelsen. Julie Galbos nåværende ansettelse i Nordea begynte for fem år siden i Asset Management. Da ledet hun sammenslåingen av de fire Nordea-bankene i Danmark, Sverige, Norge og Finland til én bank. Sammenslåingen ble fullført i januar 2017, og da begynte Julie i stillingen som Chief Risk Officer i Nordea-konsernet og leder av Group Risk Management and Control. Hun spilte en viktig rolle i arbeidet med å flytte Nordeas hovedkontor fra Sverige til Finland og inn i den europeiske bankunionen. Nå er Julie leder av Group Business Risk Management, og hun har vært medlem av konsernledelsen siden 2017.

– De fem siste årene i Nordea har vært en veldig givende tid for meg yrkesmessig, spesielt i arbeidet med å skape én felles nordisk bank, å bidra til et styrket rammeverk for risiko og kontroll i Nordea og i det siste med overgangen til bankunionen. Jeg synes at Nordea – og jeg personlig – har fått til mye, og at tiden er inne for en endring og nye muligheter, sier Julie Galbo.

– Jeg vil takke Julie Galbo for alt hun har gjort for Nordea. Hun har vært med på å lede banken gjennom en av de viktigste transformasjonene noensinne, slik at vi nå er én bank med hovedkontor i bankunionen. Samtidig har hun jobbet hardt med å bygge et solid rammeverk for risiko og kontroll. Vi har styrket eierstyringen av banken betydelig i perioden Julie har jobbet her, noe hun har bidratt til med sin omfattende faglige ekspertise. Nå fortsetter vi arbeidet og bygger videre på det solide fundamentet Julie har vært med på å legge. Jeg ønsker henne lykke til videre, sier konsernsjef Casper von Koskull.

Som en midlertidig løsning vil Erik Ekman fungere som leder av Group Business Risk Management samtidig som han fortsetter i sin nåværende rolle som leder av Commercial & Business Banking. Overføringen er allerede i gang. Rekrutteringen av Julies etterfølger er igangsatt.

Konsernledelsen består etter dette av følgende medlemmer: Casper von Koskull (konsernsjef), Torsten Hagen Jørgensen (Group COO og visekonsernsjef), Erik Ekman (leder av Commercial & Business Banking), Matthew Elderfield (Chief Risk Officer), Christopher Rees (Chief Financial Officer ), Martin A Persson (leder av Wholesale Banking), Snorre Storset (leder av Asset & Wealth Management), Karen Tobiasen (Chief People Officer), Jussi Koskinen (Chief Legal Officer) og Frank Vang-Jensen (leder av Personal Banking).

For mer informasjon:
Christian Steffensen, kommunikasjonsdirektør, Nordea i Norge, 408 82 373

Informasjonen i denne børsmeldingen ble levert for offentliggjøring gjennom byrået til kontaktpersonene over kl. 10.00 CET 8. mai 2019.

Vi bygger sterke og nære relasjoner gjennom vårt engasjement for kundene og samfunnet. Vi hjelper kundene våre med å nå mål og virkeliggjøre drømmer gjennom å tilby relevante finansielle løsninger. Vi er den største banken i Norden og et av de ti største finanskonsernene i Europa målt etter markedsverdi med rundt 11 millioner kunder. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Les mer om oss på nordea.com.