Beklager...

Siden findes desværre ikke på dansk

Bliv på siden | Fortsæt til en relateret side på dansk

Styret i Nordea Bank Abp har utnevnt Frank Vang-Jensen til ny konsernsjef fra og med i dag

Børsmelding | 05-09-2019 07:00

Nordea Bank Abp – Innsideinformasjon – Endring i styre/ledelse/revisjon

Frank Vang-Jensen er leder for Personal Banking i Nordea og medlem av konsernledelsen.

­ – Frank Vang-Jensen brenner for bankvirksomhet og forstår bankenes viktige rolle i samfunnet. Vi er veldig glade for at vi har avsluttet den interne og eksterne søkeprosessen med et optimalt resultat – Frank Vang-Jensen er en erfaren fagperson som kan lede Nordea umiddelbart. Vi ser frem til å jobbe sammen med ham og fortsette reisen vår mot vekst og en bedre kundeopplevelse, sier styreleder Torbjörn Magnusson.

Frank Vang-Jensen (51) begynte i Nordea i 2017 som leder for Personal Banking Danmark og Country Senior Executive for Nordea i Danmark. I 2018 ble han forfremmet til leder for Personal Banking på konsernnivå og medlem av konsernledelsen. Frank Vang-Jensen vil fortsette som leder for Personal Banking frem til en etterfølger er utnevnt. Før Frank Vang-Jensen kom til Nordea, jobbet han i mange år i Handelsbanken, sist som konsernsjef. Han er utdannet ved Copenhagen Business School. Utnevnelsen forutsetter godkjennelse fra myndighetene.

– Nordea har et potensial som ikke er fullt utnyttet i dag. Vi må raskt og fortløpende skape nye inntekter og øke kostnadseffektiviteten. Og vi må jobbe videre med å utvikle kundeopplevelsen. Sammen med resten av konsernledelsen og de dedikerte medarbeiderne våre er jeg overbevist om at vi kan få ut Nordeas fulle potensial, sier Frank Vang-Jensen.

Casper von Koskull blir værende i banken frem til 2020 for å sikre en ryddig overføring.

– Jeg har kjent Frank Vang-Jensen personlig siden 2017 og har jobbet tett sammen med ham, og jeg er overbevist om at styret har gjort det riktige valget. Frank Vang-Jensen har både de faglige og personlige kvalitetene som skal til for å ta Nordea til neste nivå, sier Casper von Koskull.

– Casper von Koskull har oppnådd veldig mye for Nordea i en krevende periode. Under hans ledelse har Nordea gjort avgjørende investeringer innenfor risiko og compliance og i bankens digitale plattformer og teknologi. Sammenlignet med da han gikk inn i stillingen i 2015 har banken i dag en bedre og enklere struktur som vi kan møte fremtiden med. Det oppriktige og dedikerte arbeidet hans for kundene har inspirert og endret Nordea. Hele styret vil takke Casper von Koskull for innsatsen og engasjementet hans i disse årene, sier Torbjörn Magnusson.

Invitasjon til pressekonferanser i Helsinki og Stockholm

Pressekonferanse hos Nordea kl. 9.00 (EET) torsdag 5. september 2019 i Helsinki, Finland

Kl. 9.00 (EET) torsdag 5. september 2019 holder Nordea en pressekonferanse i Helsinki, Finland. Nordeas styreleder Torbjörn Magnusson og påtroppende konsernsjef Frank Vang-Jensen vil delta.

Sted: Nordeas hovedkontor, Aleksis Kiven katu 7, Helsinki, Finland.

Pressekonferansen kan følges direkte via følgende lenke:

Ring et av de følgende numrene for å delta via telefon:
DK: +45 35445577, PIN-kode: 84420150#
FI: +358 981710310, PIN-kode: 84420150#
SE: +46 856642651, PIN-kode: 84420150#
UK: +44 3333000804, PIN-kode: 84420150#
US: +1 855 8570686, PIN-kode: 84420150#

Det vil være mulig å stille spørsmål via telefon.

Pressekonferansen vil bli holdt på engelsk. Registrering for å delta gjøres via e-post til kati.tommiska [at] nordea.com (kati[dot]tommiska[at]nordea[dot]com) eller telefon på +358 50 3821391. Av sikkerhetsårsaker må gyldig legitimasjon fremvises.

Pressekonferanse hos Nordea kl. 13.00 (CET) torsdag 5. september 2019 i Stockholm, Sverige

Kl. 13.00 (CET) torsdag 5. september 2019 holder Nordea en pressekonferanse i Stockholm, Sverige. Nordeas styreleder Torbjörn Magnusson og påtroppende konsernsjef Frank Vang-Jensen vil delta.

Sted: Nordeas svenske hovedkontor, Smålandsgatan 17, hovedinngangen, Stockholm, Sverige.

Pressekonferansen kan følges direkte via følgende lenke:

Ring et av de følgende numrene for å delta via telefon:
DK: +45 35445577, PIN-kode: 52976021#
FI: +358 981710310, PIN-kode: 52976021#
SE: +46 856642651, PIN-kode: 52976021#
UK: +44 3333000804, PIN-kode: 52976021#
US: +1 855 8570686, PIN-kode: 52976021#.

Det vil være mulig å stille spørsmål via telefon.

Pressekonferansen vil bli holdt på svensk. Registrering for å delta gjøres via e-post til afroditi.kellberg [at] nordea.com (afroditi[dot]kellberg[at]nordea[dot]com) eller telefon på +46 73350 5599. Av sikkerhetsårsaker må gyldig legitimasjon fremvises.

For mer informasjon:
Sara Helweg-Larsen, leder av Group Communication and Branding
sara.helweg-larsen [at] nordea.com

Informasjonen i denne børsmeldingen er i overensstemmelse med EUs forordning om markedsmisbruk og ble offentliggjort av kontaktpersonen over kl. 08.00 EET 5. september 2019.

Vi bygger sterke og nære relasjoner gjennom vårt engasjement for kundene og samfunnet. Vi hjelper kundene våre med å nå mål og virkeliggjøre drømmer gjennom å tilby relevante finansielle løsninger. Vi er en av de største bankene i Norden målt etter markedsverdi med rundt 10 millioner kunder. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Les mer om oss på nordea.com.