Sorry...

This page does not exist in your language. You will be taken to a related page.

Stay on this page | Continue

Endringer i konsernledelsen i Nordea Bank Abp

Børsmelding | 10-09-2019 11:00

Nordea Bank Abp – Innsideinformasjon – Endring i styre/ledelse/revisjon

Visekonsernsjef og Group Chief Operating Officer, Torsten Hagen Jørgensen, og Chief People Officer, Karen Tobiasen, forlater Nordea og trer ut av konsernledelsen.

Etter en vellykket flytting til den europeiske bankunionen og viktig arbeid med risiko og compliance har Nordea gått inn i en ny fase med økt fokus på kundene, forbedret effektivitet og utvikling knyttet til regulatoriske spørsmål.

I denne nye fasen vil Nordea forenkle styrings- og ledelsesstrukturen og fjerne den kombinerte rollen visekonsernsjef og Group COO. Den endelige styrings- og ledelsesstrukturen for COO-området skal nå evalueres og vil bli kunngjort senere sammen med utnevnelser på området.

Som en følge av den nye fasen og bortfallet av den kombinerte rollen visekonsernsjef og Group COO har det blitt enighet om at visekonsernsjef og Group Chief Operating Officer Torsten Hagen Jørgensen vil forlate Nordea. Han trer ut av konsernledelsen med umiddelbar virkning, men vil være tilgjengelig for å bidra til en ryddig overføring av oppgavene hans. Strukturen og utnevnelser på COO-området vil bli kunngjort på et senere tidspunkt.

Som visekonsernsjef og Group COO har Torsten Hagen Jørgensen i mange år spilt en viktig rolle i arbeidet med transformasjonen av Nordea. Torsten Hagen Jørgensen har hatt mange roller i Nordea i løpet av sin lange karriere og har hatt suksess som leder med mange ansvarsområder i konsernet.

Som et ledd i den nye fasen har det også blitt enighet om at Chief People Officer, Karen Tobiasen, vil forlate Nordea. Hun trer ut av konsernledelsen med umiddelbar virkning, og jakten på en ny Chief People Officer begynner umiddelbart. Også Karen Tobiasen vil være tilgjengelig for å bidra til en ryddig overføring av oppgaver.

Karen Tobiasen har vært en drivende kraft i Nordeas kultur- og personaltransformasjon. Hun har inspirert medarbeiderne til kontinuerlig forbedring når det gjelder endring og innovasjon.

Konsernsjef Frank Vang-Jensen og hele Nordeas styre takker Torsten Hagen Jørgensen og Karen Tobiasen for deres engasjement og innsats i Nordea og ønsker dem lykke til i fremtiden.

I henhold til gjeldende forskrifter utnevnes Group Chief Legal Officer, Jussi Koskinen, til viseadministrerende direktør i Nordea Bank Abp inntil videre.

For mer informasjon:

Sara Helweg-Larsen, leder av Group Communication and Branding
sara.helweg-larsen [at] nordea.com

Informasjonen i denne børsmeldingen er i overensstemmelse med EUs forordning om markedsmisbruk og ble offentliggjort av kontaktpersonen over kl. 12.00 EET 10. september 2019.

Vi bygger sterke og nære relasjoner gjennom vårt engasjement for kundene og samfunnet. Vi hjelper kundene våre med å nå mål og virkeliggjøre drømmer gjennom å tilby relevante finansielle løsninger. Vi er en av de største bankene i Norden målt etter markedsverdi med rundt 10 millioner kunder. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Les mer om oss på nordea.com.