Sorry...

This page does not exist in your language. You will be taken to a related page.

Stay on this page | Continue

Nordea kjøper SG Finans AS

Pressemelding | 19-12-2019 07:30

Nordea har inngått en avtale med Société Générale om å kjøpe alle aksjer i SG Finans AS («SG Finans»). Planen er å slå virksomheten sammen med Nordeas nordiske finansieringsselskap Nordea Finance. SG Finans er et datterselskap av Société Générale og tilbyr løsninger innenfor finansiering av utstyr og factoring. SG Finans har 360 medarbeidere med hovedsete i Norge og virksomhet i Norge, Danmark og Sverige.

Oppkjøpet av SG Finans passer godt inn i Nordeas prioritering av kjernevirksomheten i Norden. Oppkjøpet støtter Nordeas nye fase – å gjennomføre tiltak som øker inntekten, optimalisere driftseffektiviteten og skape positive kundeopplevelser – som ble kommunisert på Nordeas kapitalmarkedsdag i oktober.

– Vi er glade for å kunne offentliggjøre denne handelen. SG Finans driver en vellykket virksomhet med veldig fornøyde kunder i tre av de fire hjemmemarkedene våre. Dette oppkjøpet styrker evnen vår til å gi råd og hjelp til små og mellomstore bedrifter i forbindelse med deres finansielle behov, sier Frank Vang-Jensen, konsernsjef i Nordea.

Den avtalte kjøpsprisen for SG Finans utgjør 575 millioner euro, som gir selskapet en verdi tilsvarende en P/B på 1,07. Kjøpsprisen justeres for egenkapitalen som genereres frem til kjøpet sluttføres. Det forventes at handelen vil ha en positiv innvirkning på den samlede årsinntekten med omtrent 140 millioner euro og på Nordea-konsernets rene kjernekapitaldekning med omtrent 35–40 basispunkter. Det forventes også at handelen vil føre til en mindre økning i Nordea-konsernets inntekt per aksje og avkastning på egenkapital.

SG Finans utfyller Nordea Finance godt med sin sterke tilstedeværelse i Norge og direkte distribusjonsmodell. SG Finans har et bredt sammensatt kundegrunnlag på omtrent 50 000 bedrifter i Norge, Sverige og Danmark som via dette oppkjøpet får tilgang til hele Nordeas produkttilbud.

De siste årene har Nordea utvidet virksomheten sin i de nordiske kjernemarkedene, blant annet med kjøpet av Gjensidige Bank i Norge. Med en av de sterkeste balansene i Europa har Nordea mulighet til å styrke posisjonen sin gjennom slike oppkjøp og ta del i lønnsom vekst i Norden.

I forbindelse med transaksjonen har Nordea Finance og Société Générale Equipment Finance inngått en avtale om kommersielt partnerskap. Partnerskapet kombinerer styrkene til de to selskapene og gjør det mulig å tilby internasjonale leverandører en lang rekke løsninger og tjenester innenfor finansiering av utstyr.

Kjøpet av SG Finans forutsetter de vanlige godkjenningene fra myndighetene og forventes sluttført i løpet av andre halvår i 2020

For mer informasjon:
Peter Hupfeld, administrerende direktør i Nordea Finance +45 30 32 79 53
Christian Steffensen, kommunikasjonsdirektør, Nordea i Norge, +47 408 82 373

Vi bygger sterke og nære relasjoner gjennom vårt engasjement for kundene og samfunnet. Vi hjelper kundene våre med å nå mål og virkeliggjøre drømmer gjennom å tilby relevante finansielle løsninger. Vi er den ledende banken i Norden. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Les mer om oss på nordea.com.