Sorry...

This page does not exist in your language. You will be taken to a related page.

Stay on this page | Continue

Nordea har fullført kjøpet av Topdanmark Livsforsikring

Pressemelding | 01-12-2022 15:26

Nordea har mottatt nødvendige godkjenninger og har i dag fullført kjøpet av Topdanmark Forsikrings liv- og pensjonsvirksomhet («Topdanmark Livsforsikring»).

Kjøpet ble annonsert 18. mars 2022 og var underlagt godkjenninger fra myndigheter. Godkjenningene er mottatt, og fra i dag er Topdanmark Livsforsikring en del av Nordea.

Kjøpet passer Nordeas strategi svært godt og vil styrke posisjonen vår i det danske sparemarkedet for personkunder. Topdanmark Livsforsikring skal drives under navnet Nordea Pension.

– Vi er glade for å kunne fullføre kjøpet og ønsker nye kollegaer og kunder velkomne til Nordea. Nå fortsetter vi arbeidet med å skape enda bedre kundeopplevelser og tilby Nordeas danske kunder økt fokus på økonomiske løsninger for alle livets faser– fra den første sparekontoen til pensjonsløsninger. I tillegg kan de nye kundene nyte godt av Nordeas gode digitale plattformer og store kontornettverk, sier Snorre Storset, leder av Asset & Wealth Management.

Den avtalte prisen for Topdanmark Livsforsikring er på rundt 283 millioner EUR etter et utbytte som utbetales til Topdanmark Forsikring. Det forventes at transaksjonen vil absorbere opptil 2 basispunkter av kjernekapitalen og føre til en liten økning i Nordea-konsernets inntekt per aksje og avkastning på egenkapital fra 2023.

Om Topdanmark Livsforsikring:

• Danmarks femte største kommersielle livselskap som tilbyr tjenestepensjon (og tilknyttede forsikringsprodukter) til privatpersoner og små og mellomstore bedrifter.
  • Midler til forvaltning er cirka 10,6 milliarder EUR.
  • Rundt 75 % av midlene til forvaltning er knyttet til fondsforsikrede produkter (Unit Link) og rundt 25 % til produkter med gevinstandeler.
  • Topdanmark Livsforsikring har cirka 225 000 kunder.
  • Antallet ansatte er cirka 325.

For mer informasjon:

Matti Ahokas, leder av Investor Relations, +358 9 5300 8011
Group Communication, +358 10 416 8023 eller press [at] nordea.com (press[at]nordea[dot]com)