Ny Sverigechef och chef för Retail Banking i Nordea

Regulatoriskt pressmeddelande | 2013-03-18 10:00

Lennart Jacobsen är idag chef för en av avdelningarna i Retail Banking. Dessförinnan har han haft olika befattningar inom GE Capital, bland annat Sverigechef för GE Money Bank 2003-2008 och vd för GE Money Banks verksamhet i Norden 2009-2012.

- Det gläder mig att Lennart har tackat ja till uppdraget. Han kommer att bidra med sin erfarenhet och ledarförmåga i den fortsatta utvecklingen av bankens relationsstrategi och av Retail Bankings kunderbjudanden. Hans insikt om de förändrade regelverken för banker och hans erfarenhet från den svenska banksektorn gör honom väl lämpad för rollen som Sverigechef, säger Christian Clausen, Nordeas koncernchef.

Lennart Jacobsen, 46, har en civilingenjörsexamen från Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, och är uppvuxen strax utanför Stockholm där han är bosatt.

- Jag är imponerad av hur Nordea har lyckats attrahera fler kunder och förbättra sitt resultat genom finanskrisen och därefter. Jag ser fram emot att samarbeta med den erfarna ledningsgruppen och den kunniga och engagerade personalen. Tillsammans ska vi fortsätta att utveckla bankens relationsstrategi, säger Lennart Jacobsen.

Den förre chefen för Retail Banking, Michael Rasmussen, har tackat ja till att bli vd för ett danskt företag.

- Jag vill tacka Michael för hans betydande insats för Nordea under de gångna 25 åren. Han har varit en högt uppskattad medlem av koncernledningen, och har genom åren framgångsrikt ansvarat för flera stora och viktiga avdelningar. Men självklart accepterar jag hans beslut att ta ett nytt steg i sin karriär och personliga utveckling, säger Christian Clausen.

Alla förändringar gäller från och med idag.

Helena Östman, informationschef, tel 08 614 84 64