Nordea lanserar betaversionen av Samsung Pay i Sverige

Pressmeddelande | 2017-03-09 11:00

Nordeas kunder kan från och med idag använda Samsung Pay, en ny betalningstjänst, till att betala i butiker med sina mobiltelefoner. Tjänsten är öppen för alla svenska Nordeakunder med ett aktivt privat bank- och kreditkort och en Samsung-telefon* som uppfyller de tekniska kraven.

Kunderna använder den nya Nordea Wallet-appen till att automatiskt registrera sina bank- och kreditkort (Visa & MasterCard) i Samsung Pay-appen. Efter det kan de använda Samsung Pay till att betala med telefonen i de flesta butiker i Sverige. Nordea Wallet kommer att utvecklas fortlöpande och göra det lättare för kunderna att sköta sina vardagsinköp.

Sverige är det första landet i Norden där Samsung Pay lanseras för kortanvändare. Tjänsten finns sedan tidigare i 11 länder bland annat Sydkorea, Thailand, USA, Spanien och Kina. Handlarna i Sverige behöver inte uppgradera eller anpassa sina befintliga betalningsterminaler för att de ska fungera med Samsung Pay.

– Antalet korttransaktioner översteg 400 miljoner bara under fjärde kvartalet 2016, så de är viktiga för våra kunder i vardagen. Och vi strävar hela tiden efter att göra tjänsten ännu enklare och smidigare. Allt fler börjar använda mobilen som plånbok och till att sköta dagliga bankärenden. Därför vill vi ligga i täten i den digitala utvecklingen och samarbeta med ledande företag för att erbjuda våra kunder bästa möjliga upplevelse, säger Topi Manner, chef för Personal Banking.

– Sverige är det första nordiska landet där Samsung Pay lanseras, och Sverige har också kommit längst när det gäller att använda mobila betalningstjänster, som Swish. Väldigt många har smarta telefoner, och bland våra kunder är det många som har en Samsung-mobil, säger Topi Manner.

Betaversionen av Samsung Pay lanseras till alla våra kunder den 9 mars. Om du vill läsa mer, gå in på nordea.se/samsung-pay.

Det här är Samsung Pay:

Samsung Pay är en säker och användarvänlig tjänst för att betala med mobiltelefonen i snart sagt varje butik som tar emot kort.

• Enkelt: Du betalar genom att swipa uppåt från skärmens nedre kant från låst skärm, hemskärm eller standby. Verifiera med ditt fingeravtryck och dra eller placera sedan enheten på betalterminalen.
  • SÄKERT: Samsung Pay innehåller flera säkerhetslager, med bland annat fingeravtrycksverifiering, s.k. tokenisering och Samsung Knox för att hålla dina bankuppgifter säkra och skyddade.
  • HÄR**: Samsung Pay är redan här. En majoritet av befintliga betalterminaler i Sverige accepterar Samsung Pay, vilket gör den till marknadens mest accepterade mobila betalningstjänst*. Handlarna behöver inte uppgradera eller förändra sina befintliga betalterminaler, Samsung Pay är redan anpassad till den befintliga tekniken

* Kompatibel med Samsung Galaxy A5 (2016), Galaxy S7 och Galaxy S7 edge. Inom kort även med Galaxy A5 (2017) och med Gear S3.

** Den nästan heltäckande tillgängligheten grundar sig att Samsung Pay fungerar tillsammans med MST- och/eller NFC-betalningsterminaler. I vissa fall kan dock programvaran behöva uppgraderas. Samsung Pay är tillgängligt bara för användare med Samsung Galaxy-mobiltelefoner, och fungerar tillsammans med alla deltagande betalningsnätverk, banker och handlare. Tillgängligheten kan variera mellan länder och regioner.

Petter Larsson, biträdande presschef, tel 072 231 5250