Anna Storåkers lämnar Nordea

Pressmeddelande | 2018-05-29 12:40

Efter nio år på seniora befattningar i Nordea har Anna Storåkers, chef för Personal Banking i Sverige och landschef för Sverige, beslutat att lämna Nordea.

- Efter många fantastiska år på Nordea, och i mitten av min karriär, har jag bestämt mig för att tänka över nästa fas i min karriär. Det här är ett personligt beslut. Jag kommer att stanna i Nordea under de kommande månaderna för att säkra en smidig övergång, säger Anna Storåkers.

Anna Storåkers har under de senaste tio åren medverkat i Nordeas transformation på olika befattningar, bland annat som chef för Banking Sverige och chef för Group Strategy and Corporate Development.

- Jag är mycket stolt över Nordeas digitala och kulturella transformationsresa, och hur vi med gemensamma krafter lyckats rusta banken för framtiden. Ett par exempel är att 40 procent av Nordeas rådgivningsmöten i Sverige numera sker online, och lanseringen av Apple Pay i höstas. Det stora investeringarna i teknologi och regelefterlevnad gör att Nordea nu står väl rustat. Så jag känner mig trygg med att lämna Nordea just nu, eftersom jag vet att banken är redo för framtiden. Varje dag imponeras jag av människorna i Nordea, och alla framsteg som görs, säger Anna Storåkers.

Anna Storåkers kommer att behålla en nära kontakt med Nordea, eftersom hon kommer att fortsätta med ett eller flera av de styrelseuppdrag hon har idag i Nordea, däribland Nordea Life Holding.

Anna Storåkers chef, Topi Manner, chef för Personal Banking och medlem i Group Executive Management, beklagar att Anna Storåkers lämnar Nordea.

- Jag beklagar verkligen att Anna lämnar banken. Samtidigt vill jag rikta ett stort tack till Anna för hennes fantastiska arbete och ledarskap och för allt hon har åstadkommit. Vi kommer att sakna henne som kollega. Anna har byggt en stark och professionell ledningsgrupp och jag har full tilltro till dess förmåga att fullfölja våra planer för Sverige till dess att vi har en efterträdare på plats, säger Topi Manner.

Arbetet för att hitta Annas efterträdare inleds direkt. Anna Storåkers blir kvar i sin nuvarande roll på Nordea till den 1 september.

För ytterligare information:
Afroditi Kellberg, presschef Sverige, tel 0733 50 55 99