Nordeas First Card-kunder får Apple Pay

Pressmeddelande | 2018-06-20 07:20

Ett enkelt, tryggt och säkert sätt att betala

För alla som har bättre saker att göra med sin tid: nu lanseras Apple Pay för First Card-användare i Norden. Därmed kan alla First Card-användare se fram emot en betydligt enklare hantering av utgifter i tjänsten.

Från de största storföretagen till enmansfirmorna: alla som någonsin har använt ett företagskort vet att utgifter i tjänsten kan vara krångliga att hantera, och att det administrativa kan sluka mycket tid. Och ännu värre är det om man glömmer sitt företagskort och måste använda sitt privata kort eller be om en faktura. Nu kompletteras Nordeas företagskort First Card med ApplePay: ett enkelt, tryggt och säkert sätt att betala allt från resor till kontorsmaterial.

- På det här sättet gör vi det möjligt att alltid använda företagskortet, oavsett om man reser eller gör andra inköp i jobbet. Det fungerar på samma enkla och bekväma sätt som när man använder Apple Pay för att betala för privata inköp, säger Erik Zingmark, chef för Transaction Banking på Nordea.

Med Apple Pay i både företagskortet och ditt privata kort kan du som kund välja att betala med mobilen, oavsett typ av inköp.
- Nu sluter vi cirkeln och du kan använda Apple Pay dygnet runt, för både dina tjänsteutgifter och dina privata utgifter. Apple Pay är helt enkelt idealiskt för både affärer och nöjen. För affärsresenärer är varje minut som de kan spara under en lång dag av resor med taxi, flyg och tåg en vinst, för det är tid som kan användas för mer produktiva ändamål, säger Erik Zingmark.

Hålla sig relevant
- Vårt mål är att vara ett smidigt och relevant alternativ för kunderna, och att möta dem där vi ser att de digitala trenderna kräver nya tjänster. Vi ser en tydlig rörelse från plast till mobila betalningar. Vi började med konsumentsidan, och nu känns det som ett givet nästa steg att våra företagskortkunder också får ta del av fördelarna med Apple Pay. Vår strategi är att se till att alla kort är kopplade till varandra, så att kunderna enkelt kan välja mellan olika betalningssätt. Vi är inställda på att ge våra kunder de bästa upplevelserna, och Apple har verkligen gjort allt för att maximera bekvämligheten för kunderna, säger Lars Boström, chef för Cards, Transaction Banking i Nordea.

Apple Pay är lätt att komma igång med, och användarna har fortsatt tillgång till alla de premier och fördelar som kredit- och betalkorten erbjuder. I butikerna fungerar Apple Pay med iPhone SE, iPhone 6 och senare, och Apple Watch.

Att betala online via appar och på hemsidor som tar emot Apple Pay är lika enkelt som att nudda med fingret vid Touch ID. Man behöver inte fylla i långa kontoformulär manuellt eller skriva in leverans- och faktureringsinformation flera gånger om. När man betalar för varor och tjänster i appar eller i Safari fungerar Apple Pay med iPhone 6 och senare, iPhone SE, iPad Pro, iPad Air 2, och iPad mini 3 och senare. Man kan också använda Apple Pay i Safari på valfri Mac-enhet lanserad 2012 eller senare, som körs på macOS Sierra, och bekräfta betalningen med iPhone 6 eller senare, eller Apple Watch, eller med Touch ID på nya MacBook Pro.

Säkerhet och skydd av personuppgifter står i centrum för Apple Pay. När man använder ett kreditkort eller ett betalkort med Apple Pay sparas inte de faktiska kortnumren på vare sig mobilen eller på Apples servrar. I stället skapas ett unikt så kallat Device Account Number, som krypteras och lagras tryggt i Secure Element-chippet på din mobil. Varje transaktion säkras med en unik, dynamisk säkerhetskod som bara används en gång.

Läs mer på: www.nordea.se/ och http://www.apple.com/apple-pay/

För ytterligare information:
Claes Eliasson, Group Communications, tel 072 141 67 12