Nordea rankad som en av världens mest hållbara banker

Pressmeddelande | 2019-01-22 10:00

- Jag är stolt över detta erkännande av allt vi har gjort för att hållbarhet ska vara en naturlig del av hela vår verksamhet. Under de senaste två åren har vi verkligen höjt ribban för hur vi jobbar med hållbarhet och hållbara finanser. Tillsammans med våra kunder och partners är vi övertygade om att vi kan – och bör – vara med och möjliggöra omställningen till en hållbar framtid. Att vi rankas som ett av världens 100 mest hållbara företag visar att vi är på rätt spår, säger vd och koncernchef Casper von Koskull.

Nordea är även en av världens fem mest hållbara banker enligt 2019 Global 100-listan. Analysföretaget Corporate Knights, som är inriktat på medie- och finansbranschen, har jämfört 7 536 företag över hela världen med deras branschkollegor utifrån 21 prestationsindikatorer. Att Nordea klarade sig så bra beror på att vi ligger i den övre kvartilen när det gäller avkastning från gröna obligationer, gröna bolån och gröna företagslån. Vi har också en jämn könsfördelning i vår styrelse och vi är branschledande när det gäller koldioxidutsläpp och energieffektivitet.

- Den höga placering vår finansieringsverksamhet gav oss kan troligtvis tillskrivas vårt utökade utbud av gröna produkter under 2018. Utöver våra gröna obligationer, erbjuder vi nu även gröna företagslån och gröna bolån till våra privatkunder, säger Sasja Beslik, chef för Sustainable Finance i Nordea.

Nordea var en av de första bankerna i Europa, och den första i Norden, med att erbjuda sina kunder gröna företagslån. Liksom de gröna obligationerna, är de gröna lånen tänkta att finansiera specifika satsningar med positiva miljöeffekter. De ger våra kunder möjlighet att bidra till att motverka klimatförändringen genom sin finansiering.

Gröna företagslån har funnits på den svenska marknaden sedan 2018, och introduceras på de övriga nordiska marknaderna under 2019. Dessa lån är mycket populära bland våra kunder, särskilt bland större aktörer inom vissa branscher som fastighet och förnybar energi. Under 2018 lanserade vi även gröna bolån till våra kunder i Sverige som bor i klimatsmarta hem.

Hållbara finanser i Nordea innebär att hållbarheten ska vara en naturlig del i allt vi gör, i all vår affärsverksamhet och alla produkter inom våra kärnområden investering, finansiering och rådgivning. Det är viktigt att finanssektorn finansierar och investerar i företag som bidrar positivt och hållbart till allas vår gemensamma framtid. Nordea arbetar med hållbara finanser för att skapa långsiktigt mervärde för våra kunder, investerare, intressenter och samhället som helhet

För ytterligare information:
Sasja Beslik, chef för Sustainable Finance, +46 733 57 73 10
Afroditi Kellberg, presschef Sverige, 073 350 5599

Läs mer om Corporate Knights

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den största banken i Norden och en av de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka 11 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.