Nordea huvudsponsor till Melodifestivalens turné 2020

Pressmeddelande | 2019-10-02 13:30

Nordea går in som en av fem huvudsponsorer till Melodifestivalens turné 2020 - Sveriges största musiktävling och TV-produktion.
– Melodifestivalen ger oss en stark plattform att möta kunder i hela landet, säger Per Långsved, Sverigechef på Nordea.

Melodifestivalen har sedan1958 lockat miljontals tittare och besökare. 2019 följde 22 miljoner personer programmet, och 141 000 personerbesökte evenemanget live. Nordea går nu in som en av fem huvudsponsorer till Melodifestivalens turné 2020.

- Vi är stolt huvudsponsor till Melodifestivalens turné. Nordea är en bank för hela Sverige och vi finns för våra kunder genom hela livet – från barnsparandet till bostadsköpet och pensionssparandet. Melodifestivalen, som engagerar en stor del av den svenska befolkningen, ger oss en stark plattform att möta kunder i hela landet, säger Per Långsved.

Genom årtiondena har Nordea, som har sina rötter i 300 nordiska banker, testat nya lösningar för sina kunder, däribland bankbussar på landsbygden på 1950-talet, ett försök med drive in-bank på 1960-talet och mobilbanken som användes i Finland redan 1986. Idag kan kunderna möta oss var som helst och när som helst, till exempel i mobilbanken, dygnet runt via telefon eller genom ett personligt rådgivningsmöte online hemma i soffan.

- För oss är det också viktigt att träffa kunder lokalt, och det gör vi genom bland annat lokala kundevent, digitala kundträffar och genom att vara ute på gator och torg. Melodifestivalen blir ytterligare en viktig mötesplats, säger Per Långsved.

- Vi är väldigt glada att Nordea kliver in som huvudsponsor till Melodifestivalens turné. Vi samarbetar redan runt vår festival Summerburst och är nu stolta att Nordea väljer att utöka sitt engagemang, säger Mårten Larsson, kommersiell direktör i Norden på Live Nation, som står bakom turnéproduktionen.

2002 sattes en ny prägel på programmet genom en Melodifestivalturné, som besöker sex städer runt om i Sverige, inklusive den stora finalen i Stockholm.

- Melodifestivalen är ett av Sveriges största och mest folkkära engagemang. Genom detta huvudsponsorskap får vi bred exponering för Nordea som varumärke och kan utveckla relationer med både befintliga och potentiella kunder i hela landet genom flera viktiga kanaler – både tv, sociala medier och på plats i sex olika städer. Vi ser fram emot att tillsammans med Live Nation skapa minnesvärda upplevelser för besökare och tittare, säger Tomas Björklund, chef för sponsring och event på Nordea.

Turnén startar 1 februari i Linköping och pågår fram till finalen på Friends Arena den 7 mars 2020.

Här kan du läsa mer om Melodifestivalen.

För ytterligare information:
Tomas Björklund, chef sponsring och event, Nordea, tel. 070 755 74 42
Afroditi Kellberg, chef för extern kommunikation, Nordea, tel. 073 350 55 99
Mårten Larsson, Nordisk Kommersiell Direktör på Live Nation, tel. 070 360 66 66

Om Melodifestivalen
Melodifestivalen anordnas av Sveriges Television och är Sveriges största musiktävling och TV-produktion. Melodifestivalen hade över 22 miljoner tv-tittare under 2019, närmare 4,4 miljoner tittare under finalen och över 50 miljoner röster. Cirka 8 miljoner kronor skänktes till Radiohjälpen. 141 000 personer besökte Melodifestivalen live 2019, varav 61 000 på Friends Arena. Turnén gör sex stycken stopp runt om i Sverige, inklusive den stora finalen i Stockholm. Varje stopp består av fredagens genrep, lördagens matinérepetition och lördagssändningen. Evenemanget sker 2020 i följande städer: Linköpinng (v.5), Göteborg (v.6), Luleå (v.7), Malmö (v.8), Eskilstuna (v.9) och Stockholm (v.10).

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är en av de största bankerna i Norden och bland de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka 10 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.