Nordea utser Ian Smith som Group CFO

Regulatoriskt pressmeddelande | 2020-01-30 12:50

Nordea Bank Abp – Börsmeddelande – Ändring av styrelse/ledning/revisor

Ian Smith, Group Chief Financial Officer (CFO) på Virgin Money UK PLC, har utsetts till Group CFO och chef för Group Finance på Nordea. Han kommer även att ingå i koncernledningen.

Ian Smith (53) är i dag Group CFO på Virgin Money UK PLC. Han har en bred bakgrund från den brittiska finanssektorn och han har haft ledande befattningar som Banking audit partner och därefter som ledare för Financial Services M&A på Deloitte. Ian Smith har även varit chef för Group Finance i Lloyds Banking Group plc och i Halifax Bank of Scotland plc. Han har en examen i nationalekonomi från Aberdeens universitet.

– Jag är glad att kunna välkomna Ian till Nordea. Han för med sig ledarskap, expertis och starka meriter. Med sin bakgrund och erfarenhet i finanssektorn med fokus på finansiering, treasury, affärsplanering, kostnadshantering samt fusioner och förvärv är han en utmärkt CFO för Nordea. Den här utnämningen stöttar Nordeas nya fas och våra viktigaste prioriteringar – att optimera vår operativa effektivitet, genomföra initiativ för ökade intäkter och skapa positiva kundupplevelser – och jag ser fram emot att arbeta med honom i verksamheten och i koncernledningen, säger vd och koncernchef Frank Vang-Jensen.

– Nordea är den ledande banken i Norden. Det ska bli spännande att vara med i Nordeas nya fas och jag ser fram emot att arbeta med koncernledningen för att stärka det finansiella resultatet och stötta banken i att nå sin fulla potential, säger Ian Smith.

Utnämningen förutsätter myndighetsgodkännande.

Ian Smith stannar kvar i sin nuvarande tjänst på Virgin Money UK PLC för att bidra till en smidig överlämning till ett datum efter det att Virgin Money har publicerat sin delårsrapport (beräknas ske 6 maj 2020) som fastställs senare.

Som tidigare meddelats har nuvarande CFO Christopher Rees beslutat att flytta tillbaka till Storbritannien, och han lämnar Nordea och Nordeas koncernledning senast då Ian Smith påbörjar sin tjänst. Aktuell övergångsdag meddelas senare.

Sara Helweg-Larsen, chef för Group Communication and Branding, +45 22 14 00 00
sara.helweg-larsen [at] nordea.com

Detta börsmeddelande lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 13.50 EET den 30 januari 2020.

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den ledande banken i Norden. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.