Sorry...

This page does not exist in your language. You will be taken to a related page.

Stay on this page | Continue

Nordea investerar 50 miljoner i Norrskens nya impactfond

Pressmeddelande | 2020-06-09 15:30

Nordea Liv & Pension har investerat 50 miljoner kronor i Norrsken Foundations nya impactfond, Norrsken Venture Capital fund 1 (Norrsken VC ) som ska investera i så kallade Impact unicorns – företag som anses ha potentialen att påverka minst en miljard människor positivt.

Norrsken VC är Norrsken Foundations första kommersiella VC-fond, det vill säga fonden förväntas ge marknadsmässig avkastning. Det är såldes en traditionell riskkapitalfond till sin uppbyggnad men där alla investeringar kommer att mätas mot både ekonomisk avkastning och effekten på de samhällsproblem som portföljbolagen ska försöka lösa. Det kan handla om miljö- och klimatfrågor, men också svält och fattigdom eller hållbar konsumtion och samhällsbyggnad – bolag som helt enkelt förväntas göra världen till en bättre plats.

Fonden är baserad i Sverige och kommer främst att investera i nystartade bolag i Europa med fokus på Norden och Sverige.

- Att göra den här typen av investering är väldigt spännande. Som kapitalägare har vi möjligheter att göra alternativa investeringar. Nu använder vi den möjligheten för att kombinera positiv påverkan för människor och miljö och därigenom tillmötesgå våra kunders efterfrågan. Detta samtidigt som det ska ge avkastning till våra kunder, vilket vi sammantaget ser som väldigt positivt, säger Johan Nystedt, VD Nordea Liv & Pension.

Mindre än en procent av det kapital som investeras globalt investeras i så kallade impactbolag. Norrskens fond är en del av en ny investeringsform där det ställs tydligare krav på att kombinera finansiell avkastning och positiv effekt på människor och miljö.

Alla Nordeas kunder som pensionssparar i någon av Nordeas traditionellt förvaltade lösningar kommer att ha innehav i Norrsken VC.

Norrsken Foundation är en svensk stiftelse som startades 2016 av Klarnas grundare, Niklas Adalberth.

Carl Hemeren, presskommunikatör Nordea, tel 073 589 23 01, carl.hemeren [at] nordea.com
Jennie Pettersson, kommunikatör Nordea Liv & Pension, jennie.petterson [at] nordea.com

Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.