Rekordfall i hushållens semesterbudget

Pressmeddelande | 2020-06-15 08:05

Sommarens semesterbudget för svenska hushåll krymper med i snitt nära 5 000 kronor jämfört med förra året – ett ras på 27 procent. Det visar Nordeas årliga undersökning. I år dominerar semester i Sverige. Dubbelt så många är nu oroliga inför semestern, samtidigt som coronaviruset gör semestern mer klimatvänlig för många.

I år planerar svenskarna att i snitt lägga nära 13 600 kronor på sommarsemestern, vilket är nästan 5 000 kronor lägre jämfört med förra året och den lägsta nivån under de åtta år undersökningen har gjorts. Coronapandemin har, i olika utsträckning, gjort det svårare att finansiera semestern för var fjärde svensk. Särskilt utsatta är de yngre i gruppen 18-29 år där var tredje fått det svårare.

- Trenden är knivskarp. Vi ser en tydlig effekt av coronavirusets framfart som kraftigt begränsat våra semesterplaner samtidigt som många har fått, eller förväntar sig, en sämre ekonomi. Nu när vi spenderar mindre kan det vara tillfälle att spara mer, säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson.

De flesta finansierar semestern genom lönen och i andra hand med sparade pengar. Tidigare år har sparandet varit främsta finansieringskällan.

- Jag ser två orsaker. En del håller hårdare i sparandet för att man vill ha en buffert. Andra har behövt ta av sitt sparande för att klara vardagen. Då är det viktigt att så snart som möjligt fylla på sin buffert med ett fortlöpande månadssparande, säger Ingela Gabrielsson.

”Svemester” och ”Hemester” dominerar – det vill säga majoriteten planerar att semestra inom Sverige alternativt på hemorten. Endast 3 procent har planer på utlandssemester. Flest anger att de kommer att upptäcka närområdet och tillbringa tid i sommarstugan. En tredjedel kommer också lägga mer pengar på uteplatsen jämfört med ifjol.

Fyra av tio uppger att årets semester kommer bli mer klimatvänlig än fjolårets. Av dessa uppger 70 procent att det beror på coronakrisen. Kvinnor, unga och Stockholmare ser i högre grad en klimatvänlig semester framför sig.

Samtidigt har oron inför sommarsemestern skjutit i höjden. I år är det åtta av tio som känner sig oroade inför semestern, dubbelt så många som ifjol. Att man själv eller någon närstående blir sjuk oroar flest, och på andra plats att Sverige påverkas ännu mer av coronaviruset. En tredjedel nojar över dåligt väder. Kvinnor oroar sig överlag mer – 86 procent jämfört med 75 procent bland männen.

- Det är naturligt att känna en oro i dessa annorlunda tider, men det är viktigt att kunna koppla av. Planera därför noggrant, inte minst ekonomiskt. Mitt tips är att se över sitt försäkringsskydd och sin buffert för att känna sig tryggare. Nu när regeringen lättar på reserestriktionerna inom landet kan det också bidra till ett större lugn, säger Ingela Gabrielsson.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd bland allmänheten, 18–65 år, i Sverige på uppdrag av Nordea via Kantar Sifo webbpanel. Undersökningen är genomförd under perioden 19-26 maj 2020. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Ingela Gabrielsson, privatekonom, tel. 070-227 24 77
Mikaela Östman, presskommunikatör, tel. 072-141 63 27

Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com

Privatekonomi