Arvid Krönmark ny vd för Nordea Hypotek

Pressmeddelande | 2020-06-25 10:05

Styrelsen för Nordea Hypotek utser Arvid Krönmark till bolånechef och vd för Nordea Hypotek. Han tillträder tjänsten hösten 2020 och efterträder Michael Skytt som går i pension.

Arvid Krönmark har arbetat på Nordea sedan 2010 och är idag produktchef för insättning och utlåning på Nordea. Han har tidigare arbetat inom Treasury och haft ansvar för olika produkter gentemot både privat- och företagskunder inom Nordeas affärsområden Personal Banking och Business Banking, såsom bankomater, transaktions- och sparkonton och företagsutlåning. Arvid Krönmark blir i sin nya roll också ny talesperson i bolånefrågor.

Nordea Hypoteks nuvarande bolånechef och vd Michael Skytt har beslutat att gå i pension efter 37 år på Nordea. Han kommer stanna kvar i Nordea till början av 2021 för att säkerställa en smidig övergång.

- Jag är otroligt glad att välkomna Arvid till denna tjänst. Arvid för med sig expertis, produktkunskap och ett kundfokuserat och affärsstyrt arbetssätt. Nordea ligger långt framme på bolåneområdet, nyligen lanserade vi till exempel möjligheten att signera skuldebrev digitalt, och jag ser fram emot att fortsätta denna positiva utveckling. Jag vill samtidigt tacka Michael Skytt, som har varit en enorm tillgång för Nordea i snart fyra decennier, säger Nordeas Sverigechef och chef för Personal Banking Per Långsved.

- Jag är väldigt glad över denna möjlighet att få vara med och bidra till utvecklingen av Nordea Hypotek. Med ett fortsatt fokus på att förbättra kundupplevelsen samt enkla och smidiga produkter och tjänster är jag övertygad om att vi kan fortsätta skapa värde för våra kunder, säger Arvid Krönmark.

Utnämningen förutsätter godkänd ledningsprövning av Finansinspektionen.

Afroditi Kellberg, chef för extern kommunikation Sverige, tel. 073-350 55 99
afroditi.kellberg [at] nordea.com (afroditi[dot]kellberg[at]nordea[dot]com)

Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com