Få en överblick över dina pensioner – Nordea lanserar ny funktion

Pressmeddelande | 2020-09-03 14:30

Nu kan du som kund i Nordea få en överblick över dina pensioner – såväl innehaven hos Nordea Liv & Pension som hos andra pensionsbolag. Du kan också jämföra pensionernas olika innehav. Detta tack vare en ny funktion i Nora Pension, Nordeas pensionsrådgivningsrobot.

Många kunder har haft olika arbetsgivare genom åren vilket gör det vanligt att man har ett utspritt pensionssparande. Därför är det viktigt att kunna få en helhetsbild. I Nora Pension, som fungerar som ett komplement till Nordeas vanliga pensionsrådgivning, kommer kunderna nu kunna se sina olika pensionsavtal, förutom den allmänna pensionen från staten.

Nora redovisar vilka pensioner som är möjliga att flytta och ger råd hur pengarna ska placeras för att passa kundens investeringsprofil. Kunden får också uppgifter om bland annat kostnader och återbetalningsskydd.

– Den nya funktionen kommer att underlätta för våra kunder att jämföra sina pensionsinnehav och fatta informerade beslut. Pensionen upplevs ofta svår att få en helhetsbild över. Det här är ett smidigt alternativ för de kunder som inte träffar en rådgivare, samt för de som vill få kunskap och genomföra flytt av pensioner på egen hand, säger Johan Nystedt, VD Nordea Liv & Pension Sverige.

Det som skiljer Nora Pensions nya funktion mot minpension.se, där kunder också kan se sina olika pensionsavtal, är bland annat att kunden kan komplettera med sin investeringsprofil och därefter få personliga råd för sitt pensionssparande.

Nora Pension ger inte råd huruvida en pensionsförsäkring bör flyttas eller inte, utan det är i första hand en jämförelsetjänst.

Tjänsten kommer att rullas ut och breddas successivt under hösten 2020. Inledningsvis kommer Nora att kunna hjälpa kunderna att jämföra och flytta individuell tjänstepension. I nästa utvecklingsetapp kommer det bli möjligt att göra detsamma för det privata pensionssparandet.

Carl Hemeren, presskommunikatör Nordea, tel 073 589 23 01, carl.hemeren [at] nordea.com
Jennie Pettersson, kommunikatör Nordea Liv & Pension, jennie.petterson [at] nordea.com

Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.