Beklager...

Denne siden findes ikke på norsk

Bli værende på denne siden | Fortsett til en lignende side på norsk

Nordea förvärvar Advinans digitala pensionsplattform

Pressmeddelande | 2023-01-19 08:00

Nordea förvärvar den digitala pensionsplattformen Advinans AB och stärker därigenom sitt liv- och pensionserbjudande i Sverige. Förvärvet innebär att Nordea ökar takten i sin ambition att bli en digital föregångare inom tjänstepensioner.

Advinans är en digital plattform för tjänstepensioner, med lösningar för pensionsadministration, pensionsrådgivning och förmåner för medarbetare. Företaget har 35 medarbetare och omkring 100 företagskunder.

Förvärvet av Advinans är i linje med Nordeas strategiska plan att växa inom lönsamma affärssegment och utöka vårt digitala erbjudande på företagssidan. Dessutom stärker det Nordeas ställning inom tjänstepensioner i Sverige.

Advinans kommer att integreras i Nordea och drivas under Nordeas varumärke.

”Vi är glada över att kunna presentera detta förvärv och välkomnar Advinans medarbetare och kunder till Nordea. Advinans tillhandahåller en marknadsledande digital plattform som kommer att erbjudas Nordeas företagskunder och förenkla deras pensionsadministration. Att kombinera Advinans digitala plattform med Nordeas pensionserbjudande kommer att hjälpa oss att skapa ännu bättre kundupplevelser. Förvärvet är också helt i linje med Nordeas strategi och stärker vår ställning på den svenska pensionsmarknaden”, säger Johan Nystedt, vd för Nordea Liv & Pension i Sverige.

Förvärvet förutsätter sedvanligt godkännande från relevanta myndigheter och förväntas slutföras under andra kvartalet 2023.

Transaktionen innebär ingen betydande inverkan på Nordeas finansiella resultat.

För ytterligare information:

David Henriksson, Group Communication, + 46 766975464

Vi är en fullservicebank med en 200-årig tradition av att stötta och skapa tillväxt i de nordiska ekonomierna. Vi förverkligar drömmar och önskningar för ett gemensamt bästa. Varje dag arbetar vi för att våra kunder ska få en bättre ekonomi, leverera de bästa kundupplevelserna i alla våra kanaler och främja en hållbar utveckling. Nordeaaktien är noterad på Nasdaq-börserna i Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.

Nordea