Anders Stenkrona sparexpert

Svenskarna bromsar sparande till barnen

Pressmeddelande | 2023-06-08 08:00

Svenskarna minskar på sparandet till barnen enligt Kantar och Nordeas senaste undersökning. Många har till och med avslutat sitt barnspar helt och hållet. Oroväckande, enligt Anders Stenkrona, Nordeas sparekonom.

”Har man råd ska man absolut prioritera sparande framför konsumtion idag. Inte minst när det kommer till barnspar. En startplåt stor som liten kommer vara till stor hjälp om den används på rätt sätt. Till en kontantinsats till en bostad till exempel.”

Enkäten där ett representativt urval svarat, visar att 60 procent av de med barn sparar till barnen i en eller annan form. Det som sticker ut är att var femte minskat sitt sparande sen förra året. Dessutom har var tionde helt slutat att barnspara. En betydande andel av barnfamiljerna har helt enkelt behövt prioritera dagens konsumtionsnivå på bekostnad av barnens framtida ekonomi, menar Anders Stenkrona.

”Om minskad konsumtion innebär förändrad livsstil så minskar vi hellre på vårt sparande”.

Vad kostar ditt barns boende om 20 år?

Att spara till barnen finns många rationella skäl till. Ett är att bidra till en kontantinsats till ett framtida boende. Sett till att bostadspriserna ökat med drygt sju procent per år i Sverige under de senaste 15-20 åren kan en bostad som idag kostar cirka en miljon kronor kosta närmare tre och en halv miljon kronor om 20 år. Det betyder att en kontantinsats på 15 procent av bostadens värde sannolikt bli närmare 500 000 kronor när det är aktuellt.

”För att uppnå ett sparmål på sikt och dra nytta av ränta på ränta effekten är det viktigt att spara regelbundet, även när det är svårt. Det är bättre att spara lite grann än inget alls”, säger Anders Stenkrona.

Fakta: Sparbelopp per månad för att uppnå 500 000kr

263 600kr

47%

53%

Om du sparar regelbundet tidigt kan 1 000kr i månaden räcka för att få ihop 500 000kr. Och om du sparar regelbundet i 20 år behöver du spara ihop lite mindre än hälften av sparmålet eftersom strax över hälften kommer adderas till ditt sparande under tiden i form av marknadsavkastning.

För ytterligare information:

Anders Stenkrona, sparekonom, +46 73 883 54 88

David Henriksson, presskommunikatör, +46 76 697 54 64

Vi är en fullservicebank med en 200-årig tradition av att stötta och skapa tillväxt i de nordiska ekonomierna. Vi förverkligar drömmar och önskningar för ett gemensamt bästa. Varje dag arbetar vi för att våra kunder ska få en bättre ekonomi, leverera de bästa kundupplevelserna i alla våra kanaler och främja en hållbar utveckling. Nordeaaktien är noterad på Nasdaq-börserna i Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com

Nordea