Sju saker att tänka på när en anhörig går bort

20-06-02 12:20 | Privatekonomi | Ingela Gabrielsson

När vi minst anar det kan en anhörig plötsligt gå bort. För dig som drabbas är du mitt i sorg och förvirring samtidigt som en hel del praktiska frågor också måste lösas. Men det finns hjälp att få och rutiner att ta till när det gäller den avlidnes ekonomiska förhållanden.

Sju tips som kan underlätta tillvaron rent praktiskt:

1. Beställ ett dödsfallsintyg med släktutredning från Skatteverket. Det visar datum för dödsfallet och vilka som är efterlevande. Intyget behöver dödsbodelägarna ha i kontakten med olika myndigheter och banker för att kunna företräda den avlidne.
  2. Kontakta banken och begär kontoutdrag från samtliga den avlidnes olika konton inklusive försäkringar för att kunna göra bouppteckning. Tänk på att det kan finnas flera banker och försäkringsbolag att kontakta.
  3. Den avlidnes konton är från och med dödsfallet inte tillgängliga annat än för att betala löpande räkningar och ränta och amorteringar som belastar dödsboet. I princip kan man inte lyfta den avlidnes pengar förrän en bouppteckning har upprättats. Det är för att skydda tillgångarna. En bouppteckning är en sammanställning över den avlidens alla olika tillgångar och skulder och är grunden till arvskiftet.
  4. Räkningar, abonnemang och liknande som betalas vi autogiro, tidigare registrerade betalningar och automatiska överföringar fortsätter så länge de inte stoppas av att dödsbodelägarna kontaktar banken eller betalningsmottagaren.
  5. Säg upp prenumerationer och liknande.
  6. Ta hand om post och dokument som skickas till den avlidnes adress och spara dessa till bouppteckningen.
  7. Stressa inte fram en begravning. Bättre då att hinna tänka igenom hur man vill göra och med hänsyn till om den avlidne hade några särskilda önskemål.

Läs mer här om vad som händer rent praktiskt vid dödsfall och hur du kan sköta ärenden digitalt vid behov.

Senaste blogginlägg

Visar 5 av 395 resultat

Få bättre koll på familjejuridik

Privatekonomi

Vår familjerättsjurist Caroline Törnquist har här samlat ihop några av de vanligaste situationerna när du kan behöva kunna mer om familjejuridik, såsom vid a...

Guide till hållbara investeringar: Så gör du gott för både plånboken och planeten

Hållbarhet Investeringsbloggen

Intresset för hållbara investeringar har växt signifikant under det senaste årtiondet, skriver Eva Palmborg, chef för Sustainable Investments.

Bli expert på din privatekonomi

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Här har vi samlat det mesta om privatekonomi, budget, nå sina sparmål, leva med barn varannan vecka och hur man får allt att gå ihop.

Marknadssyn: Depåstopp

Börs och investeringar Investeringsbloggen

Trots fortsatt oklarhet kring Covid-19:s påverkan på ekonomin har aktiemarknaden återhämtat nästan hela nedgången.

Ingela Gabrielsson, privatekonom

Ekonomitips för en bra svemester

Privatekonomi Ingela Gabrielsson

Här listar jag mina bästa ekonomitips för dig som kommer spendera sommaren på hemmaplan.

Visar 5 av 395 resultat