Beklager...

Siden findes desværre ikke på dansk

Bliv på siden | Fortsæt til en relateret side på dansk

Konjunkturrapport: Stagnation i svensk ekonomi

Pressmeddelande | 2011-12-01 09:15

Prognosen utgår från att euroområdets BNP krymper något nästa år. Tysk ekonomi fortsätter visserligen att växa svagt, men det räcker inte för att undvika recession inom eurozonen som helhet. Men riskerna är betydande. Utvecklingen kan bli avsevärt värre om politikerna inte lyckas presentera trovärdiga lösningar.

”Om de europeiska ledarna skulle tvingas välja mellan att sätta fart på sedelpressarna och låta euron haverera kommer de att välja det förstnämnda. En eurokrasch skulle vålla enorm ekonomisk skada över hela kontinenten”, säger Nordeas chefekonom Annika Winsth.

Svag global efterfrågan gör att svensk exporttillväxt stannar av. En lägre kronkurs stöttar dock exportföretagen. På ett års sikt försvagas kronan till cirka 9,50 kronor mot euron.

Nästa år visar de offentliga finanserna åter underskott.

”De offentliga finanserna försämras. Det gör att utrymmet för finanspolitiska stimulanser är begränsat. Det bidrar till en mer utdragen avmattning i ekonomin”, säger Annika Winsth.

I takt med lägre ekonomisk tillväxt och stigande arbetslöshet sänker Riksbanken reporäntan ned till under 1 procent under 2012. Med en viss återhämtning såväl globalt som i Sverige under 2013 följer att Riksbanken återgår till att höja räntan.

Sverige, nyckeltal 2010 p2011 p2012 p2013
BNP, %  5,6  4,5  0,0  1,5
kalenderkorrigerad %  5,3  4,5  0,4  1,5
Arbetslöshet, %  8,4  7,5  8,0  8,3
Inflation, % årssnitt  1,2  3,0  1,3  1,5
Offentligt finansiellt sparande, % av BNP -0,2  0,0 -0,5 -1,0

Annika Winsth, chefekonom, 08-614 86 08
Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker, 08-614 88 59
Ragnar Roos, bitr informationschef 076-787 6984

Nordeas vision är att vara en ”great European bank”, erkänd för sina medarbetare, som skapar betydande värde för kunder och aktieägare. Vi gör det möjligt för våra kunder att nå sina mål genom att erbjuda ett brett urval produkter, tjänster och lösningar inom bank, kapitalförvaltning och försäkring. Nordea har cirka 11 miljoner kunder, cirka 1 400 kontor, och är en av Europas tio största fullservicebanker mätt i börsvärde. Nordeaaktien är noterad på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

www.nordea.com