Sorry...

This page does not exist in your language. You will be taken to a related page.

Stay on this page | Continue

Nordeas undersökning om svenskars oro för privatekonomiska risker:  Många oroliga att mista bostad vid sjukdom

| 2014-09-17 10:00

Även om oron för inbrott, brand, fukt- eller vattenskada toppar listan, fortsätter risker som har en betydande påverkan på ens privatekonomi att öka. På frågan om familjens möjlighet att bo kvar i nuvarande boende i minst 24 månader vid långsiktigt sjukfrånvaro från jobbet tror nästan en av fem svenskar, 19 procent, att det inte skulle kunna bo kvar. På samma fråga fast vid dödsfall, är det nästan en av tre, 32 procent, som anser att deras familj inte skulle kunna bo kvar i nuvarande boende.

”Många, särskilt yngre, är dåligt skyddade mot privatekonomiska smällar. Det är i sig naturligt då de troligtvis är högre belånade och inte har hunnit bygga upp en ekonomisk buffert. Men att så många som 50 procent inte tror att familjen kan bo kvar om man skulle avlida borde vara en väckarklocka”, säger Britta Burreau, vd på Nordea Liv & Pension.

Undersökningen visar att fler än varannan svensk, 56 procent, har en livförsäkring, via facket och/eller privat. Men den livförsäkring som ingår avgiftsfritt via facket är ofta för liten, den täcker inte upp till halva bolånet* enligt Nordeas uträckningar. Andelen svenskar som har en privat livförsäkring som de själva betalar för är 34 procent.

”Svenskar är dåliga på att skaffa försäkringar som kan hjälpa till vid dödsfall eller långvarig sjukskrivning. Alla bör ställa sig frågan vad som händer mina närstående när jag blir långvarigt sjuk eller avlider. För många räcker 100 kronor i månaden för ett skydd som gör att familjen kan kunna bo kvar, jämför det med en dagens lunch” säger Britta Burreau.

För ytterligare information:

Britta Burreau, vd Nordea Liv & Pension, 08-787 67 12
Petter Brunnberg, pressekreterare 073 866 10 87

* Enligt fackens egna hemsidor täcker den livförsäkring, som ingår utan kostnad, upp till 266 000 kr. Utropsprisen för bostäder i Sverige ligger i snitt på 2 miljoner kroner enligt Booli.se. En privat Livförsäkring hos Nordea ligger i snitt på 888 000 kr. Det täcker halva bolånet vid ett antagande om en belåningsgrad på 85 procent.