Sorry...

This page does not exist in your language. You will be taken to a related page.

Stay on this page | Continue

Bostadsmarknaden är hetare än någonsin - men ingen bostadsbubbla i sikte

Pressmeddelande | 2016-10-19 10:00

Det ser ut som att vi kan se framemot en het bostadsmarknad där de flesta tror på stigande bostadspriser och oförändrade bostadsräntor. För den som ska byta bostad gäller i hög grad att hålla huvudet kallt och inte dras med i en budgivning som går utöver vad den egna ekonomin tål, säger Nordeas Privatekonom Ingela Gabrielsson efter att gått igenom Nordeas återkommande bostadsbarometer.

Den aktuella undersökningen visar att vi nu återigen tror på stigande bostadspriser, efter en dipp i föregående mätning. På ett halvår har andelen som tror på stigande bostadspriser ökat från 49 % till 53 %. Andelen som tror på sjunkande bostadspriser har samtidigt gått från 12 % till 8 % under samma period.

- I samband med att de nya amorteringskraven infördes i våras uppstod en tids vakuum på bostadsmarknaden vilket påverkade synen på bostadspriserna utveckling. Nu verkar oron som bortblåst och därmed har tron på stigande bostadspriser återvänt.

I Västsverige är andelen prisoptimister ännu större, där 65 % tror på stigande bostadspriser, medan det bland Stockholmare är en lägre andel, 47 %. Stockholmarna har istället en stor andel, 37 % som tror på oförändrade bostadspriser.

Synen på stabila bostadsräntor har ytterligare etablerats. Det är nu 57 % som tror på oförändrade bostadsräntor jämfört med 50 % för ett halvår sedan. Bland de unga, 18 -25-åringarna, är man dock mer skeptisk med en större andel, 44 % som tror på stigande bostadsräntor.

- Ungdomarna har svårt att etablera sig på bostadsmarknaden och känner en större ekonomisk tveksamhet. På sätt och vis är det bra att de förstår att bostadsräntorna faktiskt kan stiga. Då inser man vikten av att ha en bra buffert när man ska in på bostadsmarknaden.

Den andel som tror att vi har en bostadsbubbla (en osund bostadsmarknad med höga priser som kan riskera att falla snabbt) har minskat från 69 % till 61 % på ett halvår. Återigen sticker de unga ut med en mer orolig syn där 72 % tror att vi har en bostadsbubbla.

- Det är kanske rentav något man hoppas på som ung bostadssökande. För förstagångsköparen är det inget problem om priserna går ner, tvärtom.

För mer information kontakta gärna
Ingela Gabrielsson, Privatekonom på Nordea, tel  070-2272477

Nordea är en av Europas tio största universalbanker mätt i börsvärde, med cirka 11 miljoner kunder, 30 000 medarbetare och 600 kontor. Nordeaaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsingfors och Nasdaq Copenhagen. Vi har en bred expertis som erbjuder ett omfattande utbud av produkter, tjänster och lösningar inom bank, kapitalförvaltning och försäkring. I Nordea bygger vi förtroendefulla relationer genom vårt starka engagemang i både kunder och samhälle. www.nordea.com

Privatekonomi