Beklager...

Denne siden findes ikke på norsk

Bli værende på denne siden | Fortsett til en lignende side på norsk

Black Friday allt viktigare för julhandeln

Pressmeddelande | 2016-11-23 18:00

Black Friday blir allt viktigare för julhandeln när fler butiker och kunder nu anammar den amerikanska traditionen med en dag av tillfällig sänkta priser och erbjudanden. Det visar Nordeas årliga julundersökning. I år väntas en tredjedel av svenskarna att shoppa under Black Friday den 25 november, jämfört med 11 procent förra året. Sju av tio tänker göra sina inköp på nätet.

”Black Friday är ett riktigt bra tillfälle för stressade barnfamiljer och andra julfirare att fixa sina julklappar i god tid, och till bra priser. I år ser det ut som om vi i Sverige på allvar har tagit detta till oss. För att få ut det bästa av Black Friday och inte ramla dit på alltför mycket spontan shopping är det dock en god idé att sätta sin julbudget och göra sina inköpslistor före den 25 november. Det underlättar i hög grad inköpsbesluten”, säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson.

Vi kommer i år att lägga i genomsnitt 3 303 kronor på julklappar, vilket är en pepparkakssmula mindre än förra året. På julens övriga utgifter såsom julgran, pynt, mat och kläder lägger vi ungefär samma belopp som förut, 2 233 kr.

Ett undantag utgör emellertid barnfamiljerna. De planerar att öka sina inköp av julklappar och julmat med 7 procent jämfört med förra året. I genomsnitt kommer en förälder med barn i hushållet att lägga totalt 4 139 kronor på julklappar och 2 890 kronor på julmat i år.

”Vi såg en generell ökning av julbudgeten mellan 2014 och 2015 och landade på en nivå som står sig bra även denna jul. Priserna har legat mer eller mindre stilla under året och därför ser vi inget direkt behov av att öka budgeten. Vi ser att vi kan fira julen som vi brukar i alla fall”, säger Ingela Gabrielsson.

”Barnfamiljerna ökar däremot sina julutgifter i år. Vi sätter barnen i centrum och vill värna om familjen och traditionerna.  Det är möjligt att barnfamiljerna drar nytta av låg inflation och låga räntor och känner att de kan satsa mer i år, kanske som en motvikt till en stundtals orolig omvärld. Många barnfamiljer lever under stress i vardagen och att lägga mer på julen kan vara ett sätt att kompensera för det”, säger hon.

Tre av tio har avtalat med sina nära och kära om hur mycket julklapparna får kosta. I genomsnitt köper vi julklappar för 500 kronor om mottagaren är ett barn medan en vuxen får nöja sig med gåvor till ett sammalagt värde av 300 kronor. Det ligger helt i linje med att det är just barnfamiljerna som satsar mer på julen i år.

”Jag tycker att fler borde prata ihop sig om vad julklapparna ska kosta. Det borgar för en mer avslappnad och trevlig julafton och julklappsutdelning. Det kan annars lätt bli för mycket av det goda och vi springer och handlar lite extra för säkerhets skull”, säger Ingela Gabrielsson.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Ingela Gabrielsson, Privatekonom på Nordea, 070 -227 24 77