Anteeksi...

Sivua ei ole saatavilla suomeksi

Pysy sivulla | Siirry aiheeseen liittyvälle suomenkieliselle sivulle

Nordea inleder samarbete för att främja integration i Norden

Pressmeddelande | 2018-09-26 17:30

Nordea inleder ett partnersamarbete med Ashoka – världens största nätverk för sociala entreprenörer – för att bidra till en positiv samhällsförändring.

I dag lanseras Hello Nordics, ett program där Nordea stöttar innovativa sociala entreprenörer med kreativa och effektiva lösningar på integrationsfrågan i Norden, där fokus ligger på att bekämpa socialt och ekonomiskt utanförskap.

- Våra kunder, medarbetare och samhällen uppmanar de nordiska företagen att föregå med gott exempel genom att vara en positiv kraft i samhället och bidra till det allmänna bästa. Vi är den största banken i Norden och vi vill verka för en god samhällsutveckling, säger Nordeas vd och koncernchef Casper von Koskull.

Tio sociala entreprenörer har valts ut – två vardera från Danmark, Finland, Norge och Sverige och två internationella – som arbetar på olika sätt för att främja integration och inkludering. Under de kommande sex månaderna deltar de i ett acceleratorprogram som ska hjälpa dem att växa snabbt, främst genom att gå in i ett eller flera nordiska länder utanför sitt hemland.

Som huvudpartner stöttar Nordea entreprenörerna genom att de får tillgång till våra medarbetares kompetens där så behövs. Nordea står också för handledning i programmets moduler och är värd för avslutningsevenemanget.

- Hello Nordics är det första programmet av sitt slag i Norden, säger Erik Feldt, chef för Community Engagement i Nordea. Genom det här programmet vill vi ge både kunder och medarbetare en unik möjlighet att bidra positivt till samhället.

Syftet med acceleratorprogrammet är att hitta lösningar som kan påverka den underliggande orsaken till ett problem på ett systematiskt sätt genom att involvera politiker, lagstiftare, civilsamhälle och målgrupper. Exempel på Ashoka-medlemmar som tagit fram sådana lösningar är Wikipedias grundare Jimmy Wales och Kailash Satyarthi som tilldelades Nobels fredspris för sitt mångåriga kamp mot barnarbete.

- Ashokas ambition är att få till stånd positiva systemskiften i samhället. Med det här samarbetet sammanför vi Nordeas kompetens, kontaktnät och experter med Ashokas erfarenhet, kontaktnät bland sociala entreprenörer och innovativa arbetssätt för att främja beprövade och effektiva innovationer som kan användas i hela Norden, säger Emma Lindgren, chef för Ashoka i Sverige och medlem i Ashokas nordiska team.

Acando, Oliver Wyman och Vinge deltar också som partners i Hello Nordics-programmet som pågår till februari 2019. Läs mer om de utvalda entreprenörerna och Hello Nordics genom att klicka på länken nedan:

För ytterligare information:
Erik Feldt, chef för Community Engagement, tel 073 357 71 10