Sorry...

This page does not exist in your language. You will be taken to a related page.

Stay on this page | Continue

UBS Europe SE slutför förvärvet av Nordeas private banking-verksamhet i Luxemburg

Pressmeddelande | 2018-10-15 09:00

UBS och Nordea meddelade idag att UBS nu har förvärvat en del av Nordeas private banking-verksamhet i Luxemburg.

Som meddelades i januari 2018 omfattar transaktionen förvärvet av en del av Nordea Bank S.A:s verksamhet och dess integrering med UBS:s plattform, något som innebär att kunderna får tillgång till UBS:s globala erbjudande och lokala expertis.

Beslutet följde på en djupgående strategisk översyn av Nordeas internationella private banking-verksamhet. Den strategiska översynen var ett led i Nordeas transformation, som syftar till bättre riskhantering, fokus på kärnverksamheten och skapandet av en ännu bättre bank för kunderna. Detta ledde fram till beslutet att koncentrera Nordeas private banking-verksamhet till Norden. Förvärvet gör det möjligt för UBS att öka sin närvaro i Europa och bygga vidare på sin ställning som en viktig förmögenhetsförvaltare för nordiska kunder i Europa.

Christine Novakovic, chef för Wealth Management EMEA, säger: - Vi kan idag meddela att vi har slutfört det här viktiga förvärvet som gör det möjligt för oss att stärka vårt verksamhetscentrum i Luxemburg och vår ställning som den ledande förmögenhetsförvaltaren i Europa. Med våra nya erfarna kollegor från Nordea kan vi nå vår fulla potential och prestera på bästa sätt gentemot våra kunder och affärspartner.

Snorre Storset, chef för Asset & Wealth Management i Nordea, säger: - Vårt mål är att erbjuda våra kunder de bästa och mest relevanta tjänsterna, och vi skärper nu vårt fokus på private banking-verksamheten i Norden. Vi är övertygade om att vi i UBS har hittat en partner som erbjuder hög kvalitet och professionell rådgivning som tillgodoser våra internationella private banking-kunders behov och önskemål.

Om UBS
UBS erbjuder finansiell rådgivning och lösningar till förmögna kunder, institutionella kunder och företagskunder över hela världen, samt till privatkunder i Schweiz. UBS:s strategi bygger på bankens ledande, globala verksamhet inom förmögenhetsförvaltning och fullservicebanken i Schweiz, med understöd från områdena kapitalförvaltning och investeringsbank. Banken fokuserar på verksamheter som har en stark ställning på sina utvalda marknader, är kapitaleffektiva och har goda utsikter till långsiktig, strukturell tillväxt eller lönsamhet.

UBS finns i alla större finansiella centra över hela världen. Banken har kontor i 52 länder. Cirka 34 procent av deras anställda arbetar i Nord- och Sydamerika, 34 procent i Schweiz, 18 procent i övriga Europa, Mellanöstern och Afrika, och 14 procent i Stillahavsregionen. UBS Group AG har cirka 61 000 anställda världen över. Aktien är noterad på SIX Swiss Exchange och New York-börsen (NYSE).

Nordea
Rodney Alfvén, chef för Investor Relations, tel 0722 350 515