Anteeksi...

Sivua ei ole saatavilla suomeksi

Pysy sivulla | Siirry aiheeseen liittyvälle suomenkieliselle sivulle

Nordea i partnersamarbete med riskkapitalpionjär

Pressmeddelande | 2019-03-08 16:00

Nordea Asset Management inleder samarbete med Jan Ståhlberg, en pionjär inom riskkapitalbranschen internationellt, genom ett samriskföretag som ska investera i onoterade bolag med tydliga hållbarhetsmål.

Målet är att skapa ett starkt partnersamarbete som bidrar till FN:s hållbarhetsmål. Jan Ståhlbergs stora kunnande inom riskkapital kombineras med Nordea Asset Managements ledande ställning inom ESG-analys (miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning).

– Vi får en unik möjlighet att införliva ESG-faktorer i riskkapitalinvesteringar, vilket kommer att ge en hållbar påverkan, säger Nils Bolmstrand, chef för Nordea Asset Management.

Enligt Nils Bolmstrand har Nordea Asset Managements befintliga kunder visat stort intresse för att investera i hållbara riskkapitalprojekt.

– Hållbarhet och ESG är megatrender som har kommit för att stanna. Vi ser det som en skyldighet och en möjlighet att vara en del i den här utvecklingen. Vi ser fram emot att hjälpa våra kunder att ta vara på dessa möjligheter, säger Nils Bolmstrand.

– Genom att grunda Trill Impact vill jag styra investeringar mot idéer som kommer att göra världen till en bättre plats att leva på. Jag är övertygad om att sådana investeringar är möjliga. Det är en verklig förmån att ha Nordea som viktig partner i det här arbetet, där de kan bidra med sina världsledande hållbarhetsanalyser, säger Jan Ståhlberg.

Det nya företagets placeringsfilosofi är att investera i bolag med en affärsmodell som bidrar till att uppnå FN:s hållbarhetsmål och att mäta den positiva effekten av ESG-hänsyn för både specifika investeringar och portföljen som helhet.

För ytterligare information:
Nils Bolmstrand, chef för Nordea Asset Management, tel 010 156 5662
Afroditi Kellberg, presschef Sverige, tel 073 350 5599

1. Pressmeddelandet publicerades den 8 mars 2019 och uppdaterades den 28 mars 2019.

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den största banken i Norden och en av de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka 11 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.