Beklager...

Denne siden findes ikke på norsk

Bli værende på denne siden | Fortsett til en lignende side på norsk

Helene Jepson ny Chief Compliance Officer på Nordea

Pressmeddelande | 2019-06-24 12:00

Helene Jepson har utsetts till Chief Compliance Officer och chef för Group Compliance. Hon rapporterar till Matthew Elderfield, Chief Risk Officer och chef för Risk & Compliance, och tillträder sin tjänst den 1 september 2019.

– Jag är mycket glad över att kunna meddela att Helene börjar arbeta på Nordea som Chief Compliance Officer. Vi har byggt en stark regelefterlevnadsfunktion som en strategisk prioritering för banken, och Helene har rätt bakgrund och rätt kompetens för att fortsätta detta arbete. Hon har gedigna meriter på regelefterlevnadsområdet från flera internationella banker och även en stark nordisk och juridisk bakgrund säger Nordeas Chief Risk Officer och chef för Risk & Compliance, Matthew Elderfield.

Helene Jepson har många års internationell yrkeserfarenhet, främst från USA och Storbritannien. Hon har en MBA från Cornell Univeristy (USA) och juristexamen från Oslos universitet i sitt hemland Norge. Helene arbetar för närvarande som Enterprise Chief Compliance Officer på First Republic Bank i San Francisco där hon ansvarar för bankens regelefterlevnadsprogram.

Hon har haft en rad höga poster internationellt inom regelefterlevnad, juridik och riskhantering. Bland annat har hon varit Chief Compliance Officer på White Oak Global Advisors, ett företag i San Francisco som erbjuder placeringsrådgivning kring direktlån och annan finansiering utanför banksektorn, och flera höga poster på Morgan Stanley, bland annat som chef för regelefterlevnadsfunktionen för Private Wealth Management in EMEA och chef för Risk for Private and International Wealth Management, i New York. Helene började på Morgan Stanley som tvistemålsjurist. Dessförinnan arbetade Helene med investeringar på Goldman Sachs och som jurist i Norge.

För ytterligare information:
Afroditi Kellberg, chef för extern kommunikation Sverige, tel 073 350 55 99

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den största banken i Norden och en av de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka 11 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.