CFO flyttar till Storbritannien och lämnar Nordea under 2020

Regulatoriskt pressmeddelande | 2019-09-18 09:00

Nordea Bank Abp – Ändring av styrelse/ledning/revisor

Christopher Rees, Group CFO och chef för Group Finance and Treasury har beslutat att, tillsammans med sin familj, flytta tillbaka till Storbritannien och där söka nya möjligheter. Han lämnar därför Nordea under 2020. Rekryteringen av hans ersättare har inletts. Christopher Rees fortsätter i sin nuvarande roll och som medlem i koncernledningen tills en ersättare har utsetts och en smidig överlämning av hans ansvarsområden har ägt rum

Christopher Rees började i Nordea 2015, i Wholesale Banking där han hade flera roller, bland annat som Chief Operating Officer, chef för Markets och vice chef för Wholesale Banking. Christopher utsågs till CFO och chef för Group Finance and Treasury 2018 och har med stor framgång lett Finance and Treasury i Nordea. Han är även en uppskattad medlem av koncernledningen.

– Det har varit ett nöje att samarbeta med Christopher Rees i koncernledningen och vi kommer verkligen att sakna honom när han lämnar oss 2020, säger vd och koncernchef Frank Vang-Jensen.

– Alla i Nordeas styrelse respekterar Christopher Rees beslut och vi vill tacka honom för hans ledarskap, engagemang och hårda arbete för Nordea. Vi ser fram emot att samarbeta med honom till dess att han lämnar Nordea under 2020, säger Torbjörn Magnusson, styrelseordförande.

Sara Helweg-Larsen, chef för Group Communication and Branding
sara.helweg-larsen [at] nordea.com

Detta börsmeddelande lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 09.00 CET den 18 september 2019.

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är en av de största bankerna i Norden, mätt i börsvärde, med cirka 10 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.